بررسی تطبیقی تصویرآفرینی در شعر پایداری عبدالرحیم محمود و حسین اسرافیلی
تصویرآفرینی، یکی از پرکاربردترین و هنری ترین عناصر زیبایی شناختی شعر است که سخن را در اذهان، تثبیت و ملموس تر جلوه می دهد؛ به همین دلیل، شاعران جان مایه اشعار خود را از تصاویر هنری و خیال لبریز ساخته اند. در نوشتار پیش رو که به روش توصیفی – تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به انجام رسیده است، نگارندگان در پی پاسخ به این پرسش ها هستند: عبدالرحیم محمود و حسین اسرافیلی برای بیان مضامین پایداری و مقاومت، از چه تصویرهایی استفاده کرده اند؟ و شباهت ها و تفاوت های دو شاعر در تصویرآفرینی مضامین پایداری کدام است؟ هدف پژوهش، بررسی برخی از تصاویر هنری شعری و همین طور بررسی مهم ترین مضامین پایداری به کاررفته در اشعار دو شاعر است. نتایج بیانگر آن است که مهم ترین تصاویر هنری که در اشعار عبدالرحیم محمود و حسین اسرافیلی به عنوان شاعران برجسته عرصه مقاومت و پایداری به کار رفته، عبارت اند از: تصاویر تشبیهی، استعاری، کنایی، تلمیحی و پارادوکس و درباب شباهت ها و تفاوت های دو شاعر در تصویرآفرینی مضامین پایداری در مواردی همچون آزادی خواهی، دعوت به انقلاب، جان فشانی و ایثار، ستایش شهیدان و وطن دوستی دارای اشتراک هستند؛ اسرافیلی در بیان مضامین پایداری از مفاهیم دینی و همچنین شخصیت های مذهبی بهره فراوان جسته است که نمایانگر سبک خاص وی در اشعارش است؛ گرایش ملی و قومی در جای جای اشعار عبدالرحیم محمود نمایان است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.