الگوی مفهومی آموزه های دنیاشناختی امام علی(ع) و راهکارهای تعامل با دنیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شناخت دنیا یکی از شاخه‌های علوم دینی و ازجمله مهم‌ترین وظایف هر دینداری است که بدون این شناخت، امکان تعامل درست با دنیا فراهم نمی‌شود. بر اساس چنین ضرورتی، مقاله حاضر به دنبال تبیین حقیقت دنیا بر اساس کلام امیر مومنان علی(ع) و طراحی الگوی مفهومی مبتی بر آموزه‌های دنیاشناختی آن حضرت است.

روش

این پژوهش با رویکرد کیفی و روش داده‌بنیاد، اسناد مربوط به بیانات امام علی(ع) در مورد دنیا را بررسی کرده است. کلام امیر مومنان به‌عنوان جامعه تحقیق و روایات ناظر به اهداف پژوهش، به‌عنوان نمونه تحقیق مورداستفاده قرار گرفته است. سازماندهی مطالب با نرم‌افزار «سیتاوی» و کدگذاری با نرم‌افزار «مکس‌کیودا» انجام شد. برای احصای محور‌های اصلی آموزه‌های دنیاشناختی علوی و ایجاد الگوی مفهومی، فرایند سه‌مرحله‌ای کدگذاری: الف) تعیین نشانه‌ها در اسناد؛ ب) استخراج مفاهیم از نشانه‌ها؛ ج) استخراج ابعاد و تعیین محور‌های اصلی از مقوله‌ها، طی شد.

یافته‌ها و نتیجه‌گیری

با مطالعه بیانات امام علی(ع) روشن شد که الگوی مفهومی مبتنی بر آموزه‌های دنیاشناختی آن حضرت، در چهار محور اصلی ترسیم می‌شود که عبارت‌اند از:‌1) ماهیت‌شناسی‌ دنیا؛‌2) معرفی دنیای ممدوح؛ 3) معرفی دنیای مذموم؛ 4) ارایه راهکارهای مقابله با دنیا و اتخاذ رویکردی درست نسبت به آن. همچنین، تحلیل محتوای کلام امیر(ع) نشان داد که بیشترین تاکید آن حضرت بر «شناخت درست دنیا» بوده است که به‌عنوان پیش‌نیاز اصلی برای «اتخاذ رویکرد و رفتار درست نسبت به دنیا» مطرح می‌شود. بدین‌ترتیب بر اساس یافته‌های تحقیق، می‌توان گفت که کوشش در راه دنیاشناسی و عمل بر طبق این شناخت، تکلیفی اجتناب‌ناپذیر برای همه پیروان آن حضرت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2340879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!