ارایه چارچوبی برای ارزیابی و تکامل مدیریت کیفیت جامع با رویکرد پویایی شناسی سیستم های فازی (مورد مطالعه: شرکت تولیدی اخشان شیراز)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه سازمان ها در اثر موج رقابت جهانی و انتظارات روزافزون مشتریان بایستی به سمت بهبود مداوم و  افزایش کیفیت حرکت کنند. مدیریت کیفیت جامع به عنوان یک فلسفه مدیریتی با نگاه سیستمی به تحقق این هدف کمک می کند. سازمان ها برای ارزیابی و تکامل مدیریت کیفیت جامع بایستی به طور مستمر چگونگی تعامل میان عوامل کلیدی موفقیت و نتایج آن را تحلیل کنند. مطالعات نشان می دهد، روشی سازمان یافته که بتواند ضمن غلبه بر پیچیدگی های موضوع، به مدیران در جهت انتخاب بهترین سیاست ها کمک کند، وجود ندارد. پژوهش حاضر با تلفیق تکنیک های دیمتل فازی، تحلیل شبکه ای فازی، سیستم استنتاج فازی و پویایی شناسی سیستم ها، چارچوبی را برای تحقق این هدف ایجاد کرده و در شرکت تولیدی اخشان شیراز موردمطالعه قرار داده است. روابط میان عناصر مدل به کمک روش دیمتل فازی و معادلات ریاضی بین آن ها به دلیل ابهام زبانی متغیرها به کمک سیستم استنتاج فازی استخراج شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های محقق ساخته مبتنی بر روش های به کاررفته در مدل استفاده شد که توسط هفت نفر از خبرگان شرکت اخشان تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار ونسیم تحلیل شدند. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که تلاش بیشتر برای بهبود عوامل تعهد رهبری و حمایت مدیریت ارشد، بهبود مداوم و تمرکز بر مشتری تاثیرات بیشتری بر ارتقا شاخص مدیریت کیفیت جامع دارد. نتایج هم چنین نشان می دهد که هرچند درمجموع تاثیرگذاری تلاش بیشتر برای بهبود عوامل نرم بر شتاب بلوغ مدیریت کیفیت جامع بیشتر است، اما در این مسیر نمی توان از اهمیت بعضی از عوامل سخت، بخصوص بهبود مداوم چشم پوشی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2341559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!