طراحی و توسعه یک سامانه اطلاعات مکانی فرا گستر به منظور مدیریت اتلاف انرژی ساختمان های مسکونی (محدوده موردمطالعه: شهرستان شهریار- شاهد شهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

محدود بودن منابع انرژی و لزوم صرفه جویی در مصرف آن بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان را ضروری می سازد. در این راستا با توجه به فقدان روش های مناسب طراحی و توسعه فناوری های نوین فراگستر باهدف اندازه گیری اتلاف انرژی ساختمان دارای اهمیت خاصی می باشد. هدف از این پژوهش بررسی اتلاف انرژی ساختمان های مسکونی با طراحی و به کارگیری یک نمونه کاربردی مبتنی بر سیستم اطلاعات مکانی فراگستر[1] می باشد

روش بررسی

تعدادی واحد مسکونی نمونه با شرایط هندسی و فیزیکی تقریبا یکسان درنظرگرفته شد. به منظور بررسی اتلاف انرژی سامانه مدیریت انرژی فراگستر[2] که شامل حس گر گرمایی LM35 حس گر GPS، برد GSM می باشد طراحی و توسعه داده شد. مراحل این تحقیق شامل طراحی مفهومی سامانه مدیریتی انرژی، جمع آوری اطلاعات، پردازش اطلاعات و تهیه نقشه های اتلافی در محیط GIS می باشد. همچنین به منظور نمایش اطلاعات حرارتی از نرم افزار توسعه داده شده در محیط تلفن همراه و رایانه استفاده شد.

یافته ها

برای به دست آوردن مقدار اتلاف انرژی پنجره های ساختمان های موردبررسی ضریب انتقال حرارت kave بر داده های اندازه گیری شده اعمال شد و میزان اتلاف انرژی هر بخش محاسبه شد. نتایج اندازه گیری نشان داد آشپزخانه های ساختمان های مسکونی موردبررسی با داشتن مقادیر 406/1 بیشترین میزان اتلاف را داشته است بعدازآن اتاق ها با مقادیر 097/1 و حال پذیرای با مقادیر 935/0 درمرتبه بعدی قرارگرفته اند.

بحث و نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد اکثر ساختمان های موردبررسی از جنبه استانداردهای انرژی بهینه نبوده و منابع انرژی از آن ها اتلاف می شود. همچنین یکی از منابع اصلی اتلاف انرژی ساختمان های مسکونی موردبررسی پنجره ها می باشند که راندمان پایینی برای نگه داری انرژی دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!