دسته بندی ژنتیکی ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از عفونت های بیمارستانی در استان چهارمحال و بختیاری بر پایه ژن coa

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

روش های مختلفی نظیر ژنوتایپینگ بر اساس ژنcoa  (coa typing) و روش های مبتنی بر PCR جهت دسته بندی ژنتیکی استافیلوکوکوس اوریوس به کار رفته است. در مطالعه حاضر از ردیابی ژن coa جهت ژنوتایپینگ ایزوله های استافیلوکوکوس اوریوس استفاده شد.

نتایج

از 220 نمونه بالینی اخذ شده از شایع ترین عفونت های بیمارستانی در بیماران بستری در بیمارستان های سطح استان چهارمحال و بختیاری، تعداد 92 نمونه (81/41 درصد) آلوده به استافیلوکوکوس اوریوس بودند و در 46 ایزوله ژن کد کننده کواگولازردیابی شد. بر اساس قطعه باندی تکثیر یافته  از تکثیر ژن Coa در ایزوله هایCoa+  جدا شده، چهار ژنوتیپ  IتاIV  از ژن Coa شناخته شد بدین صورت که 29 ایزوله در تیپ  CoaI، 9 ایزوله در ژنوتیپcoaIl ، 3 ایزوله در ژنوتیپ CoaIII و 5 ایزوله در ژنوتیپ   CoaIV  قرار گرفتند. در آزمایش RFLP با استفاده از آنزیم AluI  در ایزوله های متعلق به تیپ CoaI سه قطعه 140،170،210 جفت بازی، در ایزوله های متعلق به تیپ CoaII دو قطعه 450و260 جفت بازی ودر ایزوله های مربوط به تیپ CoaIV سه قطعه 450،170،210 جفت بازی مشاهده شد اما در ایزوله های متعلق به تیپ  CoaIII باندی از هضم آنزیمی یافت نشد.

نتیجه گیری

در مجموع PCR-RFLP ژن Coa  یک روش سریع و قابل اعتماد در شناسایی و تیپ بندی مولکولی ایزوله های استاف اریوس بوده و شیوع بالای ژنوتیپ  CoaI در ایزوله های جدا شده از انواع عفونت های بالینی نشانگر این است که این تیپ می تواند منبع بالقوه ای از انتشار استافیلوکوکوس اریوس در جامعه باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2872 تا 2881
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!