بررسی پارامترهای بیوشیمیایی در آلوده سازی تجربی گوسفند با آیمریا آهساتا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش به منظور بررسی تغییرات بیوشیمیایی ایجاد شده در خلال آلودگی تجربی آیمریا آهساتا از زمان آلوده سازی تا 42 روز پس از آلودگی انجام شد. تعداد 12 راس بره 2 ماهه نژاد لری - بختیاری خریداری گردید، پس از ازمایش مدفوع و اطمینان از عدم الودگی، بره ها به دو گروه کنترل و مورد تقسیم شدند. به گروه مورد به ازای هر بره 105 ×1 اووسیست اسپوردار آیمریا آهساتا خورانده شد و گروه کنترل بدون آلوده سازی به عنوان شاهد نگه داری شدند. از روز 7 پس از آلوده سازی، از هر بره به طور جداگانه و به صورت روزانه از مدفوع نمونه برداری انجام گرفت و تعداد اووسیست ها در هر گرم مدفوع به روش مک ماستر شمارش و تبت گردید. همچنین در فواصل زمانی 7، 14، 21، 28، 35 و 42 روز پس از آلوده سازی، خون گیری انجام گرفت. نمونه های خون بدون EDTA آزمایش شدند و نمونه های خون حاوی EDTA، پس از سانتریفیوژ و جداسازی سرم، آزمایش شدند و شاخص های ALT (alamin aminotransferase), AST (aspartate aminotransferase), ALP (alkaline phosphatase), ALB (Albumine), GGT (gamma glutamyltransferase) و PRO (protein total) همچنین میزان CBC (Cell Blood Count) اندازه گیری شد. در این مطالعه بیشترین میزان دفع اووسیست در روزهای 33-32 پس از آلوده سازی مشاهده گردید و میزان آنزیم های ALT,AST,ALB,GGT,ALP و PRO در مقایسه با گروه کنترل تغییر چندانی نکرده بودند. از بین عوامل هماتولوژی، بیوشیمیایی و OPG (Oocyst per gram) ، تنها در میزان CBC و OPG اختلاف معنی داری بین دو گروه کنترل و مورد مشاهده گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2344322 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!