بررسی رخساره ها، محیط رسوبی و چینه شناسی توالی تبخیری - کربناته قاعده آسماری در تاقدیسهای بنگستان، پوتو و میدان پارسی ، حوضه ی رسوبی زاگرس، جنوب باختری ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازند آسماری اولین سنگ مخزن کربناته شناخته شده در دنیا و بزرگ ترین سنگ مخزن نفت در حوضه رسوبی زاگرس می باشد.این سازند در ناحیه فرو افتادگی دزفول و ایذه گسترش چشمگیری دارد. در این مطالعه تمرکز اصلی بر روی جایگاه چینه شناسی بخش انیدریت قاعده ای سازند آسماری بوده است، لذا در سه برش چینه شناسی (برش سطح الارضی کوه پوتو و کوه بنگستان و همچنین برش تحت الارضی چاه 19 پارسی) اقدام به مطالعه و بررسی وضعیت این توالی گردیده است. این برش ها بر مبنای توصیف صحرایی و تغییر سنگ شناسی، از قدیم به جدید تقسیم بندی شده اند. با توجه به شباهت این واحدهای سنگی، چه از نظر مکانی و چه زمانی، در منطقه مورد مطالعه، به اختصار ویژه گی های رخساره ای و میحطی آنها از قدیم به جدید پرداخته شده است. گذر از توالی مارنهای سبز و سنگ آهک دولومیتی متشکل از رخساره های مارنی مربوط به محیط دریایی نسبتا عمیق، آرام و کم انرژی ، به سمت توالی آهک های متوسط لایه رخساره پکستون-گرینستون اایید و فاورینا دار نشان دهنده کم عمق شدن حوضه رسوبی بخش های انتهایی سازند پابده به سمت قاعده سازند آسماری است که در نهایت با تشکیل رخساره استروماتولیت صفحه ای همراه بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
572 تا 593
لینک کوتاه:
magiran.com/p2345587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!