تدوین استراتژی های ساماندهی و طراحی محیط و منظر لندفیل با رویکرد اکولوژیک (مطالعه موردی: لندفیل حاشیه رودخانه تلار قائمشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی از یک سو و توسعه صنعتی همراه با ترویج فرهنگ مصرف گرایی خود از سوی دیگر، به تولید بیش از حد مواد زاید جامد و پسماندها و در نتیجه ایجاد لندفیل ها در نواحی شهری و طبیعی، و انتشار گسترده انواع آلودگی های تهدیدکننده سلامت انسان و تخریب محیط زیست منجر شده است. از این رو نیاز به ساماندهی طرح های توسعه ای و کاهش روند آلوده سازی محیط زیست در قالب طراحی های سازگار با محیط زیست احساس می شود. رویکرد طراحی اکولوژیک به عنوان بستری برای کاهش تخریبات زیست محیطی، و انطباق مدیریت پسماندهای جامد شهری با فرآیندهای طبیعی و اکوسیستمی بطور فزاینده ای در حال گسترش است. هدف از این پژوهش شناخت، تحلیل و طراحی محیط و منظر لندفیل یا سایت دفن بهداشتی به منظور ساماندهی و به حداقل رساندن آسیب های ناشی از پسماندهای شهری به محیط زیست، اکوسیستم و فرایند های طبیعی می باشد تا حداکثر آسایش را برای افراد فراهم آورد. در این پژوهش در ارتباط با لندفیل تلار قایم شهر، ابتدا اثرات منفی لندفیل ها بر محیط درونی و پیرامونی آنها مورد بررسی قرار گرفت. سپس با شناخت و آنالیز نمونه مورد مطالعه به ارایه اصول و استراتژی هایی برای طراحی محیطی لندفیل قایم شهر پرداخته شد و در نهایت راه حل ها و اقدامات طراحی اکولوژیک جهت طراحی موثر و همگام لندفیل با طبیعت قایم شهر ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 197
لینک کوتاه:
magiran.com/p2345732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!