ریزریخت شناسی و تشریح میوه در جنس برگ سنایی (Thalictrum) در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در تحقیق حاضر، مطالعه کاملی با استفاده از ریزریخت شناسی و تشریح فندقه در پنج گونه و واریته از جنس برگ سنایی با استفاده از میکروسکوپ الکترونی نگاره صورت گرفت تا کاربرد صفات ریزریخت شناسی و تشریحی فندقه را در تعیین ارتباطات سیستماتیکی مورد ارزیابی قرار دهد. تفاوت های قابل ملاحظه ای در ویژگی های ریزریخت شناسی و تشریحی در بین گونه ها و واریته ها مشاهده شد. اگزوکارپ رگه دار و شکل سلول های آن از زگیل دار، مشبک، نامنظم تا مشبک-زگیل دار متفاوت بود. همچنین، تعداد رگه ها، ساختار فیبر، تعداد لایه های کلانشیم، اسکلرانشیم، پارانشیم و کرکپوش از ویژگی های مهم تشریحی برای تشخیص گونه ها بودند. فنوگرام حاصل از تجزیه و تحلیل های آماری براساس 9 صفت کمی نشان داد که واریته هایThalictrum minus با هم تفاوت دارند و با T. tacabicum شباهت بیشتری دارند. داده های مطالعه حاضر، همچنین شباهت گونه های T. isopyroides و T. foetidum نسبت به سایر گونه ها را مورد تایید قرار داد. از طرفی، گونه T. sultanabadense با داشتن تعداد دسته های آوندی کمتر و میوه خمیده با گونه های دیگر نزدیکی کمتری نشان داد. این مطالعه، با گروه بندی های قبلی که در جنس برگ سنایی صورت گرفته مطابقت داشت و تا حدی مطالعات مولکولی را روی این جنس تایید نمود. به علاوه، نتایج این تحقیق نشان داد که ویژگی های تشریحی میوه به دلیل فراهم کردن صفات تشخیصی می تواند جهت شناسایی و جداسازی گونه های این جنس پیچیده مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2345835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!