بررسی تاثیر هم افزایی هورمون گنادوتروفین انسانی و عصاره هیدروالکلی گیاه دارچین بر روی بیضه ها و سمینال وزیکولها در رتهای نر بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به اینکه هورمون گنادوتروفین انسانی(HCG)موجب تحریک ترشح تستوسترون و افزایش تولید آندروژن می شود از آن در جهت درمان ناباروری استفاده میگردد و از طرفی شرایط التهابی در برخی از افراد باعث می شود که تاثیر آن کاهش پیدا کند. دراین مطالعه با توجه به اثر ضدالتهابی شناخته شده دارچین از آن به عنوان مکمل جهت تاثیر HCG بر روی فعالیت غدد جنسی رت های نر بالغ استفاده شد.

موادو روش ها

دراین مطالعه تجربی 24 سر رت ویستار نربالغ به صورت تصادفی به 4 گروه 6 تایی شامل گروه شاهد (تزریق سرم فیزیولوژی روزانه)، گروه تیمار یک HCG(IU/ml 50 زیرجلدی)، گروه تیمار دو عصاره هیدروالکلی دارچین (mg/kg 30 درون صفاقی) و گروه تیمار سه HCG و عصاره هیدروالکلی دارچین (IU/ml 50 زیرجلدی و mg/kg 30 درون صفاقی) تقسیم شدند. تیمار رت ها به مدت 7 روز طول کشید، بعد از 14 روز از تیمار رت ها بیهوش شده و پس از جدا نمودن بیضه‏ها و سمینال وزیکول رنگ‏آمیزی با هماتوکسیلین-ایوزین با میکروسکوپ نوری مطالعه گردید. داده‏ها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یکطرفه ANOVA مورد بررسی قرارگرفت.

نتایج

‏نتایج مطالعه حاضر نشان داد، میانگین وزن بیضه و سمینال وزیکول‏، قطرلوله منی‏ساز و سمینال وزیکول و ضخامت لایه زایا در گروه‏دریافت کننده HCG و دارچین نسبت به گروهای دیگرافزایش معنی‏داری داشت (p <0.001).

بحث و نتیجه‏ گیری

 بر اساس نتایج این مطالعه ترکیب دارچین و هورمون HCG می تواند بااثر همازایی به رشد و نمو و عملکرد بهتر بیضه و سمینال وزیکول در رت های نربالغ منجر شود

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2347440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!