بررسی جامعه شناختی رابطه انواع سرمایه ها با میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در بین رانندگان حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین شهر میانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله پدیده های مهم و شایان توجهی است که ازنیازهای جامعه امروز و ضرورت های اساسی برای فرد و جامعه به شمار می آید. بر این اساس، هدف اصلی مقاله حاضر بررسی جامعه شناختی میزان رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی بین رانندگان حاشیه نشین وغیرحاشیه نشین شهر میانه است برای تعیین رابطه بین متغیرهای مذکور از تیوری های قانون گریزی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی استفاده شده است. فرضیه کلی تحقیق تعیین میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وعوامل مرتبط برآن بین رانندگان حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین است. روش تحقیق پیمایشی وابزار اندازه گیری پرسشنامه بسته پاسخ است. جامعه آماری این پژوهش رانندگان 18 تا 75 سال است که تعداد کل این جمعیت 67914 نفر بوده که از این تعداد 381 نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و روش نمونه گیری هدف مند به عنوان نمونه انتخاب شده اند. اطلاعات پرسشنامه توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه ها، به تناسب سطح متغیرها ازآزمون مقایسه میانگین با دونمونه مستقل، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج تحقیق رابطه بین اکثر متغیرهای اصلی تحقیق و میزان رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را تایید می کند. نتیجه نهایی این که متغیرهای مستقل مورد استفاده در پژوهش حاضر 3/20 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده اند دربین متغیرهای مستقل تاثیر تعهد اجتماعی بر متغیر وابسته بیشتر از سایر متغیرها است.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2348028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!