بررسی تنوع ریخت شناسی جمعیت های طبیعی گیاه دارویی مورتلخ (Salvia mirzayanii)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گیاه مورتلخ (Salvia mirzayanii) یکی از گونه های دارویی تیره نعناع می باشد که تنها در ایران به صورت خودرو رشد می کند. در این پژوهش، به منظور بررسی تنوع ژنتیکی برخی از جمعیت های طبیعی گیاه دارویی مورتلخ با استفاده از نشانگرهای ریخت شناسی، تعداد 132 تک بوته متعلق به شش جمعیت از این گیاه در عرصه های منابع طبیعی استان های هرمزگان و فارس در مرحله گلدهی جمع آوری شدند. برای بررسی صفات ظاهری، 15 صفت مهم از نظر اصلاحی از قبیل ارتفاع گیاه، طول و عرض برگ، وزن خشک، تعداد انشعاب از قاعده و تعداد برگ در گره بررسی شد. داده های شش جمعیت در قالب طرح آشیانه ای تجزیه واریانس شدند. تفاوت بین جمعیت ها، از نظر کلیه صفات معنی دار (01/0>P و 05/0>P) بود. شاخص های تنوع ژنتیکی برای تخمین تنوع درون جمعیت شامل مارگالف، شانون- وینر و سیمپسون نشان داد که هر شش جمعیت از تنوع درون جمعیتی بالایی برخوردار بودند. در تجزیه به عامل ها با استفاده از روش چرخش وریماکس، چهار عامل اصلی شناسایی شد که این چهار عامل 34/96 درصد از کل تغییرات موجود را بین 132 ژنوتیپ توجیه کردند. تجزیه خوشه ای به روش Ward، شش جمعیت را به چهار گروه مستقل تقسیم کرد؛ به طوری که دو جمعیت بستک و سیرمند در گروه یک، جمعیت های تنگ زاغ و سرچاهان در گروه دو و دو جمعیت دق فینو و خنج به ترتیب در گروه های سه و چهار قرار گرفتند. ارزیابی تنوع فنوتیپی موجود، می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مدیریت ژرم پلاسم مورتلخ فراهم نماید و در شناسایی جمعیت های مطلوب برای اهداف اصلاحی مختلف در این گونه مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2349333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!