آسیب شناسی خط مشی گذاری حوزه تعاون در مرحله تدوین (مطالعه موردی: اداره کل تعاون استان تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بخش تعاون از بخش های بنیادی کشور است که هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد؛ صاحب نظران دلیل این امر را خط مشی گذاری نامناسب این بخش می دانند. با این رویکرد در این تحقیق، تلاش شده آسیب شناسی خط مشی گذاری حوزه تعاون در مرحله تدوین انجام و رتبه بندی از عوامل آسیب رسان به خط مشی عمومی برای این بخش ارایه شود. جهت رسیدن به این هدف عوامل و متغیرهای اثرگذار از طریق تحلیل محتوای متون استخراج شدند، پرسشنامه دلفی طراحی و میان خبرگان توزیع و بر پایه نتایج، مدل مفهومی تحقیق طراحی گردید. سپس پرسشنامه کمی طیف لیکرت برای روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و مقایسه زوجی برای روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) طراحی و با روش نمونه گیری تصادفی ساده اطلاعات از متخصصان فعال در حوزه تعاون به صورت پیمایشی برای سال 1398 جمع آوری شد. نتایج نشان داد مسایل و مشکلات در رابطه با منابع و امکانات، ذینفعان وابسته، گروه های فشار و عوامل محیطی از آسیب های خط مشی گذاری مرحله تدوین حوزه تعاون هستند. نتایج رتبه بندی معیارهای مدل نیز نشان داد از دید خبرگان بیشترین مشکلات در زمینه خط مشی گذاری به ترتیب مربوط به عوامل محیطی و منابع و امکانات است. رتبه بندی زیرمعیارها نیز نشان داد برای هر یک از معیارهای منابع و امکانات، ذینفعان وابسته، گروه های فشار و عوامل محیطی مهم ترین زیرمعیارهای اثرگذار به ترتیب شامل عدم بهره وری لازم از منابع مالی، انسانی و سازمانی، ذینفع بودن خانواده، خویشاوندان، دوستان وابستگان، فشارهای سیاسی و بی توجهی به افکار عمومی و خواست جامعه هستند

زبان:
فارسی
صفحات:
305 تا 332
لینک کوتاه:
magiran.com/p2349889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!