تعیین اندازه اثر ابعاد کمال گرایی و ترس از شکست در عملکرد با نمره اعتیاد به تلفن همراه دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس نمونه دولتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اعتیاد به تلفن همراه نوعی رفتار اعتیادی است که شناسایی نشدن متغیرهای تاثیرگذار بر بروز این پدیده می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر جوانب مختلف زندگی شخصی و تحصیلی دانش آموزان وارد کند؛ ازاین رو، هدف تحقیق حاضر تعیین اندازه اثر ابعاد کمال گرایی و ترس از شکست در عملکرد با نمره اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس نمونه دولتی بود.

روش بررسی

پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقطعی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان نمونه دولتی دوره دوم متوسطه شهرستان مشگین شهر در سال 1398 تشکیل دادند. از بین آن ها دویست نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه کمال گرایی (تری-شرت و همکاران، 1995)، پرسشنامه ارزیابی ترس از شکست در عملکرد (کانروی و همکاران، 2002) و پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه (سواری، 1393) به کار رفت. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در سطح معناداری (0٫05=α) صورت گرفت که برای این منظور از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد، کمال گرایی مثبت با اعتیاد به تلفن همراه رابطه منفی و معناداری داشت (0٫191- =r، 0٫007=p)؛ درحالی که رابطه کمال گرایی منفی با اعتیاد به تلفن همراه معنادار نبود (0٫029=r، 0٫688=p)؛ علاوه براین، بین ترس از شکست در عملکرد با اعتیاد به تلفن همراه همبستگی مثبت و معناداری به دست آمد (0٫180=r، 0٫011=p). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون مشخص کرد، تنها ترس از شکست در عملکرد (0٫004=p، 0٫203=β) و کمال گرایی مثبت (0٫002=p، 0٫212-=β) توانایی پیش بینی اعتیاد به تلفن همراه را داشتند.

نتیجه گیری

باتوجه به نتایج تحقیق، می توان نتیجه گفت ترس از شکست در عملکرد می تواند با افزایش میزان فشار ادراک شده دانش آموزان مدارس نمونه دولتی آن ها را مستعد رفتارهای اعتیادی همچون اعتیاد به تلفن همراه کند. ازطرفی، اتخاذ معیارهای کمال گرایانه منطقی و متناسب با توانایی دانش آموزان می تواند با کاهش استرس و تنش آن ها، احتمال گرایش آنان را به رفتارهای اعتیادی اجتنابی تعدیل کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2350053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!