مبانی فقهی و حقوقی حذف کیفر اعدام در جرایم حامل و نگهدارنده مواد مخدر

پیام:
چکیده:

جرایم مواد مخدر یکی از چالش‎‎ها‎ی اساسی جمهوری اسلامی‎ ایران است که دامنه‏ گسترد‎ه‎ا‎ی از رفتار‎ها‎ی مجرمانه‏ دیگری را نیز در برمی‌گیرد. در این راستا قانون‎گذار سیاست کیفری و مجازات ویژ‎ه‎ا‎ی را در برخورد با این جرایم قرار داده است. مجرمین مواد افیونی اعم از خریدار، فروشنده، توزیع‎کننده، مصرف‎کننده، حامل و نگهدارنده مواد مخدر، همه در حکم مفسد فی‏ الارض قلمداد شده و محکوم به اعدام می‎‎باشند. اگرچه حامل و نگهدارنده مواد مخدر، مجرم است ولی هنوز افسادی در جامعه صورت نگرفته تا مشمول آیه شریفه 33 سوره مایده در حکم مفسد فی‎الارض قرار گیرد و به اعدام محکوم شود. در واقع قبل از تحقق جرم، حد جاری ‎‌شده و اصطلاحا  قصاص قبل از جنایت رخ داده است. طبق آیه32 سوره مایده، نجات یک فرد به منزله نجات تمام مردم و کشتن یک فرد به منزله کشتن تمام مردم است و قوانین جمهوری اسلامی‎ ایران نیز متاثر از احکام شرعی اسلام می‎باشد که با توجه به «اول ما یحکم الله فیه یوم القیامه الدماء االمسلمین»، می‎توان از خلاف قاعده احتیاط در دماء مسلمین جلوگیری کرد و تخفیف مجازات و جایگزین مناسبی را برای محکومین به اعدام در خصوص حامل و نگهدارنده مواد مخدر قایل شد. این تخفیف مجازات اعدام، می‎‌تواند عاملی بازدارنده از تکرار جرم، اصلاح مجرم و بازگشت او به خانواده و اجتماع باشد. پژوهش کاربردی حاضر، با هدف بررسی امکان حذف کیفر اعدام در جرایم حاملین و نگهدارنده‎‎ها‎ی مواد مخدر صورت گرفته و با روش إسنادی به جمع‏آوری مطالب و تجزیه و تحلیل آن‌‎ها‎ پرداخته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
972
لینک کوتاه:
magiran.com/p2354002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!