سنجش عیار نقره سکه های درهم عباسی قرن دوم هجری، متعلق به موزه ملی ایران، با استفاده از آزمایش XRF

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش سکه ها اطلاعاتی بی واسطه و دست اول از فهم گذشته است. فناوری و بستر میان رشته ای می تواند ارزش مضاعفی ایجاد کند که شاید بدون آن دستیابی به آنها ممکن نباشد. داده های بدست آمده از آنالیز غیرمخرب اطلاعاتی تولید می کند که الزاما در متون تاریخی وجود ندارد؛ یا در سکه شناسی چون معمولا بستر پیدایی آنها نامشخص است نسبت به مواد فرهنگی بر جا دچار نقصان هستند و نمی توان در این زمینه نظری ارایه داد. برای سنجش خلوص نقره تعدادی از سکه های قرن دوم هجری خلافت عباسی که از گنجینه موزه ملی ایران هستند، از دستگاه XRF قابل حمل استفاده شد. نتایج حاصله که به روش کمی- کیفی به دست آمد مورد مطالعه آماری قرار گرفت. از بین نتایج حاصل، به غیر از نقره که در سکه های درهم محور و فرض اصلی مقاله است، به دو فلز مس و سرب در سکه ها نیز توجه شد زیرا ضمن ارتباطی تنگاتنگ با نقره، در مسایل مختلفی از جمله عیار نقره و مسایل فنی تعیین کننده هستند. ضمن ترسیم جداول و نمودارها، عیار نقره بر اساس درصد وزنی به دست آمد که تفسیر آنها گویای عیار بیشتر سکه های مرکز خلافت، مدینه السلام، و تمایزشان از سکه های ضرابخانه های دیگر است. ضمن این که برخی ناخالصی های شاخص، مس و سرب، در سکه های مدینه السلام کمتر از گروه سکه های دیگر است. می توان ناخالصی های مربوط به مس را موثر در عیار دانست به این نحو که احتمالا آگاهانه به ترکیب فلزی اضافه می شد و ناخالصی های مربوط به سرب را به دلیل عدم تاثیرگذاری در عیار، اهمال کاری فنی تلقی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!