تجربه زنان از چالش های ابتلا به سرطان دستگاه ژنیتال: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سرطان ژنیتال، برای بسیاری از زنان، واقعه ای تاسف بار تلقی می شود. به علت محدودیت های فرهنگی و اجتماعی موجود، اطلاعات اندکی درباره مشکلات این زنان وجود دارد. از آن جا که مطالعات کیفی به بررسی عمیق تجارب افراد می پردازد، لذا این مطالعه با هدف تبیین تجربه زنان از چالش های ابتلا به سرطان دستگاه ژنیتال، صورت گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا و با استفاده از نمونه گیری هدفمند بر روی 16 زن مبتلا به سرطان های دستگاه ژنیتال که به سه مرکز درمانی واقع در شهر مشهد مراجعه کرده بودند، انجام شد. داده ها با روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تایید دقت و صحت داده ها از معیارهای گابا و لینکلن استفاده شد.

یافته ها

دامنه سنی مشارکت کنندگان در این مطالعه 62-35 سال بود. با تحلیل داده ها سه طبقه 1) دغدغه از دست دادن جایگاه خود در زندگی مشترک (اجبار به قطع دفعی ارتباطات جنسی، افزایش بار زندگی بر دوش همسر و کاهش عطر و بوی حضور بیمار در زندگی) 2) رخنه بیماری در ارتباطات زناشویی (زوال صمیمیت زناشویی، تجارب ناخوشایند حین ارتباطات جنسی و بروز سردمزاجی جنسی تدریجی) و 3) نگرانی از احتمال طلاق و جدایی (از چشم شوهر افتادن و کشمکش های زناشویی)، به دست آمد.

نتیجه گیری

زنان مبتلا به سرطان دستگاه ژنیتال با چالش های بسیاری روبرو هستند. آگاه سازی پرستاران و پزشکان در این باره، درک آنان از مشکلات این زنان در ارتباط با بیماریشان را افزایش می دهد. هم چنین، برگزاری کلاس های آموزشی و جلسات مشاوره در کنار درمان طبی برای بیماران، می تواند نقش بسیار موثری در ارتقای سلامت این زنان در ابعاد مختلف داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
756 تا 766
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!