کاربرد هندسه ی نقوش اسلامی در ارتقاء کارکرد نور در نماهای متحرک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه، ارتقا برخی نماها به کمک ابزارهای فناورانه، سبب شده است تا آن ها نقش فعال تری را در ارتباط میان درون و برون بنا، بر عهده بگیرند. از جمله این ابزار فناورانه، بهره گیری از نماهای متحرک است. تجربیات و پژوهش های متعدد نشان داده است که سامانه های نمای متحرک (یا جنبشی)[1]، می تواند تعامل بهتری میان درون و برون بنا برقرار ساخته و با تنظیم اثرات محیطی، نقش مضر آن ها را کاهش و ارتباطات مفید را افزایش دهد. یکی از مسایل مهم در طراحی نماهای متحرک، هندسه ی آن ها است. این هندسه، از یک سو باید قابلیت باز و بسته شدن داشته و از سوی دیگر، واجد ارزش های زیباشناختی باشد. به دلیل ماهیت نظام مند و مبتنی بر قواعد ریاضی در الگوهای هندسی اسلامی، امروزه می توان آن ها را به صورت پارامتریک و با نرم افزار ها و سخت افزارهای نوین تولید کرد. این موضوع، مبین کاربرد احتمالی آن ها در نماهای متحرک است. تحرک در نما (یا مدول های آن)، مستلزم قابلیت هندسی اجزای آن در حفظ ساختار و پیوستگی خود در تغییر شکل است. اوریگامی، ابزارهای مفیدی در این خصوص فراهم می آورد. بنابراین، به نظر می رسد که بتوان آرایه ای از مدول های مبتنی بر الگوهای هندسی اسلامی را، به کمک دانش اوریگامی، به نمایی متحرک تبدیل کرد که تحت شرایط معین، تغییر شکل داده و از طریق تنظیم میزان ارتباط درون و برون، ابزاری برای بهینه سازی پارامترهای مرتبط با کارآمدی ساختمان، فراهم آورند. نمای ساختمان، با مجموعه عوامل زیادی در ارتباط است. در این خصوص، گفته می شود که تاثیر نور طبیعی در شکل گیری فرم ساختمان، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، در این پژوهش تلاش شد تا با ایجاد چند الگوی اوریگامی مبتنی بر الگوهای هندسی اسلامی و تطبیق آن ها با نور روز در ایام مختلف سال، الگوی هندسه بهینه و زاویه ی محرک مناسب اوریگامی استخراج شود. برای این منظور، ابتدا با استفاده از ابزارهای ریاضی مبتنی بر مقادیر کمی، الگوریتمی تولید شد که به وسیله ی آن، بتوان طیف وسیعی از الگوهای هندسی اسلامی را ایجاد کرد. سپس، در گام بعد، با بهره گیری از این هندسه ها به عنوان الگوهای مبنای تا، مدول های باز و بسته شونده ی اوریگامی تولید شد. در ادامه، سه مدول برای شبیه سازی عملکرد نور روز انتخاب شده و در نمای جنوبی یک اتاق، با سه حالت بسته، میانی و باز، در زمان انقلاب زمستانی، تابستانی و اعتدالین، مورد مقایسه قرار گرفتند. مقایسه ی این الگوها، با شبیه سازی میزان دریافت نور آن ها، در محیط نرم افزار انجام شد. یافته های این پژوهش، چند محور اصلی را شامل می شود. نخست آن که هندسه ی نقوش اسلامی، قابلیت بازتولید توسط الگوهای پارامتریک را دارا هستند. دیگر آن که، این نقوش، می توانند به ساختارهای سه بعدی تاشونده، تبدیل شوند. همچنین، مدل هندسی مبتنی بر زاویه ی مولد 72 درجه، بهترین عملکرد را در خصوص دریافت نور روز داراست.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p2357296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!