نقد گفتمانی خوانش ابنعربی از آیات قرآن در اثبات فرضیه «پایان پذیری عذاب»
ابنعربی در ارایه فرضیه «پایانپذیری عذاب» با خوانشی متفاوت از آیات قرآن در پی باورپذیرکردن فرضیه خود و سازگارکردن آن با آیات قرآن است؛ اینکه او در این خوانش عرفانی، از کدام سازوکارها و شگردهای گفتمانی بهره برده، مسیلهای است که در این مقاله با بررسی صورت بندیهای گفتمانی ابنعربی نشان داده میشود. از بررسی ها این به دست آمد که ابنعربی با بهره گیری از استراتژیهای کلامی و صورت بندیهای محتوایی و زبانی جدید از آیات، در پی پیشبرد گفتمان حاکم بر خوانش عرفانی خود، یعنی گفتمان «تساهل و تسامح» است. مهمترین شگردهای ابنعربی در خوانش او از آیات قرآن مطابق با این نظام گفتمانی، عبارت است از: تقلیل و انسداد معنایی مفاهیم و گزاره ها و بازتولید معنایی جدید برای آنها؛ برجسته سازی نشانه ها و گزاره های سازوار و حاشیه رانی نشانه ها و گزاره های ناسازگار با دیدگاه نویسنده؛ تکگویگی؛ وارونه سازی مفاهیم و آموزهها و طبیعیسازی مدعیات نویسنده. بهره گیری ماهرانه ابنعربی از این شگردها به ساختارشکنی مفاهیم و نشانه ها، مسخ آموزهها و ازهم گسیختگی پیوند میان گزاره ها و پاره گفتارها در گفتمان رقیب انجامیده و او توانسته است تاحد زیادی نظام گفتمان شریعتمدارانه رقیب را به چالش بکشد. هدف این مقاله بازخوانی و بررسی صورتبندی های گفتمانی خوانش ابنعربی از آیات قرآن در ارایه فرضیه پایانپذیری عذاب است که با روش توصیفی تحلیلی به انجام رسیده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.