مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی رشته پرستاری در ایران و دانشگاه UCB کانادا: یک مطالعه تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

از اهمیت آموزش در توسعه پرستاری به عنوان یک حرفه و یک علم بسیار یاد شده است. برای موفقیت هر چه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن، پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب و راهبردها در دانشگاه های موفق، امری ضروری است. این مطالعه نیز با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) کانادا انجام شده است.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تطبیقی است که در سال 1399 به روش بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه؛ محتوا، برنامه درسی و جزییات مقطع کارشناسی پرستاری را در ایران و دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا مورد مقایسه قرار داده است.

یافته ها

یافته ها حاکی از آن بود که در دانشگاه بریتیش کلمبیا افراد علاقه مند به پرستاری بر اساس توانمندی و بدون آزمون وارد دانشگاه می شوند و بعد از فراغت از تحصیل در صورت کسب مدارک RN یا LPN می توانند مشغول به کار شوند، حال آنکه در ایران دانشجویان بعد از قبولی در آزمون سراسری وارد دانشگاه می شوند و بعد از فارغ التحصیلی جهت گذراندن طرح در بیمارستان ها مشغول به کار می شوند. همچنین در بریتیش کلمبیا در برنامه های درسی به بعد تحقیق در پرستاری در هر دو رویکرد کمی و کیفی و نیز سالمندشناسی و ارتباط درمانی توجه ویژه ای شده است و دانشجویان قبل از ورود به بالین، مهارت های پرستاری را طی چند دوره آموزش می بینند، اما در ایران، دانشجویان تنها بعد از گذراندن یک دوره آموزش مهارت پرستاری در آزمایشگاه مهارتی (Skill Lab)، جهت کارآموزی وارد بالین می شوند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که تفاوت عمده بین دو دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و دانشکده های پرستاری ایران در مقطع کارشناسی، در نحوه پذیرش دانشجو و همچنین کسب شرایط لازم برای اشتغال در حرفه پرستاری می باشد. به رغم وجود تشابهات زیاد، تفاوت هایی نیز در اهداف، رسالت، چشم انداز و واحدهای درسی به چشم می خورد. با توجه به اینکه برنامه رشته کارشناسی پرستاری در ایران، در سال 1393 مورد بازنگری قرار گرفته است، انجام مطالعات توصیفی در مورد توانمندی های کسب شده و محتوای برنامه می تواند با رفع نقاط ضعف احتمالی، به ارتقای هر چه بیشتر آن کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!