استفاده از الگوریتم شبیه سازی حرارتی برای بهینه سازی مسئله مکان یابی تخصیص چند هدفه در محیط سیستم اطلاعات مکانی (مطالعه موردی: ایستگاه های آتش نشانی منطقه 11 شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش:

در این مقاله مسیله Location-Allocation چندهدفه در محیطGIS برای تعیین موقعیت و تخصیص ظرفیت بهینه به ایستگاه های آتش- نشانی منطقه 11 شهر تهران مورد نظر می باشد. اهداف این تحقیق شامل: 1- کمینه کردن فاصله بین ایستگاه آتش نشانی و تقاضاها 2- کمینه کردن زمان رسیدن به تقاضا از ایستگاه های آتش نشانی 3- بیشینه کردن پوشش ایستگاه های آتش نشانی می باشد.

روش پژوهش:

مسئله Location-Allocation یک مسیله بهینه سازی ترکیبی است و به دلیل پیچیدگی محاسباتی معروف به NP-Hard است. بنابراین روش های جبری رایج نمی توانند در حل مسایل Location-Allocation پیچیده با چندین شرط مختلف موفق باشند. برای حل این مسیله Location-Allocation از روش فوق ابتکاری شبیه سازی حرارتی استفاده می شود.

یافته ها:

مدل با توجه به اهداف نامبرده، ایستگاه های بهینه آتش نشانی را در منطقه 11 شهر تهران می یابد به گونه ای که این ایستگاه ها به خوبی قادر به پاسخگویی به تقاضاها (جمعیت) باشند.

نتیجه گیری:

در این مدل ژنتیک چندهدفه، برای بررسی اثر هر هدف، ابتدا هر تابع به صورت تک هدفه اجرا می شود. در مرحله دوم، خروجی مدل با یک بردار وزن ثابت ارزیابی می شود و نتیجه نشان می دهد که مدل می تواند به طور موثری موقعیت های بهینه ایستگاه های آتش نشانی را با شرط ظرفیت فراهم کند. در نهایت، برای ارزیابی مناسب بودن مدل، از یک برنامه وزن دهی اتوماتیک استفاده می شود. در این حالت هر بار به هر جواب، بردار وزنی تصادفی تعلق می گیرد و در نهایت مجموعه ای از جواب های غیر مسلط حاصل می گردد که به تصمیم گیرندگان با توجه به شروط مشخص و یا اولویتشان به یک هدف، فرصت انتخاب جواب های مناسب (Non-dominated) را می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!