تعیین فراوانی ژن های همولیزین آلفا، بتا و دلتا در استافیلوکوکوس اورئوس های مقاوم به آنتی بیوتیک جدا شده از نمونه های زخم و ادرار بیماران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استافیلوکوکوس اوریوس یکی از باکتری های پاتوژن است که با فاکتورهای ویرولانس نظیر توکسین ها و پپتیدها می تواند غشاء سلول های میزبان را هدف قرار دهد. در این تحقیق میزان فراوانی ژن های همولیزین آلفا، بتا و دلتا در استافیلوکوک اوریوس های مقاوم به آنتی بیوتیک های جدا شده از نمونه های ادرار و زخم بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه 100 جدایه استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به آنتی بیوتیک (تتراسایکلین، پنی سیلین، جنتامایسین، کوتریموکسازول، توبرامایسین و سیپروفلوکساسین) از نمونه های زخم و ادرار بیماران مراجعه کننده به آزمایشگاه های تشخیص طبی به کمک تست های تشخیصی جداسازی شد. سپس حساسیت آنتی بیوتیکی آنها به روش دیسک دیفیوژن بر اساس جدول CLSI تعیین شد. بعد از بررسی MIC و MBC نمونه ها، کشت تک کلنی برای نمونه ها انجام گرفت و با استفاده از کیت تجاری، DNA آنها استخراج شد. با طراحی پرایمر های اختصاصی، ژن های همولیزین آلفا، بتا و دلتا در نمونه ها تکثیر شدند و نتایج حاصله با آزمون های آماری تحلیل شد. 

یافته ها

در جدایه های استافیلوکوکوس اوریوس بیشترین مقاومت در برابر کوتریموکسازول با 63 % و بیشترین حساسیت به پنی سیلین با 53 % دیده شد. بین مقاومت به آنتی بیوتیک های تتراسایکلین و کوتریموکسازول و سن رابطه آماری معنی داری دیده شد و همچنین سیپروفلوکساسین در زنان مقاومت بیشتری نسبت به مردان نشان داد. فراوانی ژن های همولیزین در hla  91 %، hlb 96 % وhld  99 % مشاهده شد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد آنتی بیوتیک پنی سیلین با 53% حساسیت، کاندید بهتری نسبت به سایر آنتی بیوتیک هاست و فراوانی زیاد ژن های همولیزین باید به عنوان یک نگرانی مهم در جامعه پزشکی در نظر گرفته شود..

زبان:
فارسی
صفحات:
406 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!