اصلاح ویژگی های ساختاری توده های شاخه زاد بلوط ایرانی (Quercus brantii Lindl.) با استفاده از عملیات پرورشی تنک کردن در جنگل های استان لرستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در اغلب نقاط زاگرس، ساختار توده های شاخه زاد بلوط به دلیل عدم وجود تنوع در نیم رخ افقی و عمودی بسیار شکننده و ناپایدار است. هدف پژوهش پیش رو، ارزیابی اثرگذاری عملیات پرورشی بر شاخص های ساختاری توده های شاخه زاد بلوط ایرانی (Quercus brantii Lindl.) در جنگل های چگنی شهرستان خرم آباد پس از 3 سال بود. پژوهش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار با چهار تیمار تنک کردن سبک، متوسط، سنگین که به ترتیب 10، 20 و 30 درصد از رویه زمینی در ارتفاع نیم متری جست گروه ها تنک شدند و تیمار چهارم به عنوان شاهد انجام شد. اندازه گیری متغیرهای کمی (قطر در ارتفاع نیم متری جست ها و ارتفاع غالب جست گروه) در انتهای فصل رویش سال اول پیش از اجرای عملیات تنک کردن انجام شد و در سال آخر تکرار شد تا مقادیر رویش محاسبه شود. برای بررسی تاثیر عملیات پرورشی بر شاخص های چیرگی و اختلاف ابعاد توده های مورد مطالعه، جست غالب و سه جست همسایه آن در هر جست گروه به تفکیک در تیمارهای مختلف انتخاب و متغیرهای کمی ارتفاع و قطر در ارتفاع نیم متری جست های غالب و همسایه اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که در اثر عملیات پرورشی، شاخص های چیرگی و اختلاف ابعاد (ارتفاع و قطر) جست ها در تیمار سنگین به طور معنی داری بیشتر از سایر تیمارها بود. مطالعه تاثیرپذیری سایر متغیرهای توده می تواند به شناسایی تیمار تنک کردن بهینه کمک کند. همچنین، این پژوهش به اهمیت مشخصه های ساختاری به عنوان ابزاری مناسب برای مدیریت توده های شاخه زاد بلوط در راستای کمک به پایداری آنها تاکید دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 319
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!