جداسازی فاژ موثر بر آئروموناس هیدروفیلا (Aeromonas hydrophila) از فاضلاب و استفاده از آن به منظور مهار رشد باکتری در گوشت چرخ شده ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باکتریوفاژها ویروس هایی هستند که سبب نابودی باکتری ها می شوند. در حال حاضر تمایل برای استفاده از آن ها جهت مهار و نابودی باکتری های بیماری زای منتقل شونده از طریق غذا وجود دارد. هدف از مطالعه حاضر جداسازی و شناسایی مولکولی فاژهای مهار کننده رشد باکتری آیروموناس هیدروفیلا از آب تصفیه شده فاضلاب شهری ارومیه و مهار آلودگی تجربی آن در گوشت چرخ شده ماهی کپور معمولی بود. برای این منظور مقدار یک لیتر نمونه آب تصفیه شده شهری از سیستم تصفیه خانه ارومیه تهیه و بلافاصله به آزمایشگاه منتقل شد. جهت جداسازی باکتریوفاژ از نمونه آب تصفیه شده از کلروفرم استفاده شد. هم چنین از سویه استاندارد باکتری آیروموناس هیدروفیلا برای سنجش خاصیت ضد میکروبی فاژهای جدا شده استفاده گردید. در مرحله نهایی به کمک هضم آنزیمی شناسایی مولکولی فاژها انجام گرفت. در مرحله دوم ابتدا ماهی کپور معمولی به صورت تازه تهیه و گوشت آن چرخ شد، سپس با مقادیر ثابتی باکتری آیروموناس هیدروفیلا به صورت تجربی آلوده و چهار سطح متفاوت از باکتریوفاژ موثر بر آن به گوشت اضافه شد. نمونه های گوشت به ترتیب شامل کنترل منفی، کنترل مثبت و چهار تیمار حاوی تیترهای مختلف باکتریوفاژ به مدت یک هفته در دمای یخچال نگهداری شدند. در پایان روز هفتم نمونه برداری برای شمارش باکتری و تعیین تیتر فاژ انجام گرفت. یافته ها نشان داد که فاژ موثر بر رشد باکتری آیروموناس هیدروفیلا در نمونه آب تصفیه شده وجود دارد و به طور موثری از رشد باکتری ممانعت به عمل می آورد. همچنین نتایج نشان داد که به طور معنی داری رشد باکتری آیروموناس هیدروفیلا با به کار بردن سطوح 10000 و 100000 واحد تشکیل دهنده پلاک باکتریوفاژ مهار می شود. بر اساس نتایج حاصل می توان نتیجه گرفت که فاژ موثر بر رشد آیروموناس هیدروفیلا می تواند به طور مطلوبی در مواد غذایی جهت مهار رشد آیروموناس هیدروفیلا بکار برود.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360731 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!