شناسایی مولکولی خرچنگ گرد (Brachyuran: Oziinae) Epixanthus frontalis از سواحل صخره ای استان بوشهر با استفاده از روش بارکدگذاری DNA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گونهfrontalis  Epixanthus تنها گونه از جنس  Epixanthusدر خلیج فارس است که دارای الگوهای رنگی مختلف می باشد. ازآنجایی که وجود گونه های مخفی در میان سخت پوستان دریایی بسیار رایج است، هدف مطالعه حاضر شناسایی دقیق و بررسی احتمال گونه های مخفی در میان نمونه های حاضر است. به همین منظور از 4 الگوی رنگی منسوب به گونه frontalis  E. از سواحل صخره ای استان بوشهر نمونه برداری انجام شد. سپس اولین گونوپودهای جنس نر، جداسازی گردیدند و با میکروسکوپ الکترونی نگاره (SEM) مورد عکس برداری قرار گرفتند. جهت مطالعات مولکولی، DNA نمونه ها با استفاده از روش تغییر یافته فنل-کلروفروم استخراج و قطعه ژنی زیر واحد یک سیتوکروم اکسیداز میتوکندری (COI) تکثیر و توالی یابی شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد، توالی نوکلیوتیدی این قطعه ژنی میتوکندریایی (COI)، در تمام مورفوتایپ های رنگی بر هم منطبق نیستند و این نتایج در توپولوژی درختان تکاملی برای هر دو آنالیز (Maximum likelihood, Bayesian) منعکس شد. مطالعه فراساختار قسمت راسی اولین گونوپود جنس نر نیز نشان داد، تفاوت هایی اساسی در قسمت راسی این اندام در برخی مورفوتایپ های رنگی دیده می شود. بررسی حاصل نشان داد، با وجود اینکه نمونه های مورد مطالعه از نظر خصوصیات ریخت شناسی به عنوان یک گونه شناسایی شده اند، ممکن است متعلق به گونه های جداگانه باشند که این فرآیند مستلزم بررسی های بیشتر با سایر نشانگرهای مولکولی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!