تعیین میزان و مقایسه ترکیبات فنلی و فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های آبی، متانولی، اتانولی و هگزانی حاصل از اندام های مختلف گیاه دارویی برازمبل (Perovskia abrotanoides Karel.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برازمبل (Perovskia abrotanoides Karel.) یکی از گیاهان بومی باارزش دارویی و دارای مقادیر قابل توجهی از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به علت خواص ضد میکروبی، کاربرد زیادی در بین اهالی بومی شمال شرق ایران دارد. هدف این پژوهش اندازه گیری و مقایسه ترکیبات فنلی و فعالیت آنتی اکسیدانی در عصاره های حاصل از حلال های (متانول، اتانول، هگزان و آب)، غلظت های (0، 25/31، 5/62، 125، 250 و 500 پی پی ام) و اندام های مختلف (گل، ساقه و برگ) گیاه برازمبل بود. بدین منظور اندام هوایی گیاهان در مرحله ی اوج گلدهی از رویشگاه جمع آوری و به سه بخش گل، ساقه و برگ تفکیک شدند. نتایج حاصله از سنجش فعالیت آنتی اکسیدانی نشان داد که در میان عصاره های مختلف بیشترین و کمترین فعالیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات فنلی به ترتیب مربوط به عصاره های متانولی و هگزانی است. در تمامی حلال های مورد استفاده، با افزایش غلظت عصاره از 25/31 تا 250 پی پی ام، میزان فعالیت آنتی اکسیدانی نیز افزایش یافت و با افزایش غلظت از 250 به 500 پی پی ام، کاهش جزیی در فعالیت آنتی اکسیدانی مشاهده شد. همچنین مقدار ترکیبات فنلی و فعالیت آنتی اکسیدانی در عصاره های گل بیشترین و در عصاره های ساقه کمترین بود. سنجش فاکتور IC50 در میان عصاره های مختلف و مقایسه آن با محلول حاوی استاندارد آسکوربیک اسید حاکی از آن بود که بیشترین اثر بازدارندگی بعد از آسکوربیک اسید، در عصاره های متانولی حاصل شد. بطور کلی نتایج نشان داد که گیاه برازمبل و مخصوصا گل ها غنی از ترکیبات فنلی می باشد و متانول به عنوان بهترین حلال جهت استخراج ترکیبات فنلی و آنتی اکسیدانی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!