بررسی علل مرگ کودکان زیر 2 سال براساس یافته های کالبدگشایی پزشکی قانونی استان اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بررسی علل مرگ کودکان و جلوگیری از موارد قابل پیشگیری نقش مهمی در وضعیت سلامت و بهره وری خانواده و جامعه دارد، زیرا باتوجه به سن کودکان، می تواند بار مالی و روانی بزرگی برای خانواده و جامعه در پی داشته باشد. باتوجه به معدود مطالعات صورت گرفته در این زمینه در سطح کشور، هدف از مطالعه حاضر بررسی علل مرگ کودکان زیر 2 سال براساس یافته های کالبدگشایی است.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی-تحلیلی و گذشته نگر، پرونده 57 کودک زیر 2 سال (26 پسر و 31 دختر) که طی سال های 1397 و 1398 به مرکز پزشکی قانونی اصفهان ارجاع شده اند، مورد بررسی قرار گرفت و علل مرگ و ویژگی های دموگرافیک و بالینی آنها استخراج شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون آماری χ2 و Fishers exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از نظر توزیع دلایل مرگ 46درصد مرگ طبیعی، 9درصد آسفکسی، 9درصد حوادث خانگی، 19درصد سوانح ترافیکی، 7درصد سندروم مرگ ناگهانی و 10درصد نیز به دلایل متفرقه اتفاق افتاده است. تفاوت معناداری آماری بین علت مرگ و گروه سنی، محل فوت، سابقه بیماری و نوع زایمان وجود دارد (05/0<P) اما بین علت مرگ و جنس، ملیت، سابقه بیماری مادر، سن مادر و شغل مادر تفاوت معنادار آماری وجود ندارد (05/0<P).

نتیجه گیری

باتوجه به قابلیت انجام اقدامات پیشگیرانه مرگ های غیرطبیعی و روند آن در کشور، لازم است سیاست گذاری های آتی در راستای ارتقای بررسی های قانونی به منظور تامین سلامت و امنیت کودکان صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!