مقایسه اثر هشت هفته تمرین ترکیبی ویبریشن - طناب زنی با دو شدت مختلف بر شاخص های الکترو مایوگرافی عضلات مردان سالمند: یک کارآزمایی بالینی تصادفی، یک سو کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تمرینات ویبریشن کل بدن (WBV) به عنوان یک جایگزین کارآمد برای بهبود عملکرد جسمانی در سالمندان به نظر می رسد. هدف از انجام این پژوهش مقایسه تاثیر هشت هفته تمرینات ویبریشن کل بدن و طناب زنی با دو شدت مختلف بر شاخص های الکترو مایوگرافی عضلات مردان سالمند بود.

مواد و روش ها

36 مرد سالمند (با میانگین سنی 16/4±83/65 سال؛ قد 90/3±26/169سانتیمتر؛ وزن 62/4±04/77 کیلوگرم؛ شاخص توده بدن 69/0±86/26کیلوگرم بر مترمربع) به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه: شدت زیاد (12=N)، شدت کم (12=N) و کنترل (10=N) تقسیم شدند. تمرینات ویبریشن در دو گروه شدت زیاد و کم به ترتیب با فرکانس 40 و 25 هرتز و دامنه 3 میلی متر بود . در تمرین طناب زنی شدت بر اساس مقیاس بورگ در سطح 14و 13 با 35-30 پرش در دقیقه برای هر دو گروه اعمال شد . شاخص های الکترو مایوگرافی عضلات شامل هم فعال سازی نسبت عضلات آگونیست به آنتاگونیست در اندام تحتانی و فوقانی، دامنه عضله و فرکانس میانگین توان عضلات در اندام تحتانی و فوقانی در پیش آزمون و پایان هشت هفته ثبت شد. از روش آماری آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر برای تجزیه و تحلیل داده ها و از نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.

یافته ها

شاخص های الکترومایوگرافی در گروه های تمرینی با شدت زیاد و شدت کم در مقایسه با گروه کنترل بهبود معنی داری نشان داد (05-/0p <). اما بین دو گروه تمرینی در هیچ کدام از شاخص های الکترومایوگرافی تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0p>).

نتیجه گیری

به نظر می رسد هردو شدت برنامه ترکیبی ویبریشن - طناب زنی سبب بهبود کارکرد فعالیت الکتریکی عضلانی در اندام های فوقانی و تحتانی مردان سالمند شده است. اما میانگین این بهبود در شدت بالا، بیشتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!