غربالگری برخی از رقم های پیاز خوراکی در برابر بیماری پوسیدگی فوزاریومی (‏Fusarium ‎oxyosporum f.sp cepae‏) و بررسی بیان رونوشت ژن‏‎ ‎های ‏‎ COI1‎و ‏ERF1‎‏ در رقم های حساس و ‏متحمل‏

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیاز یک محصول مهم باغبانی است که هر ساله مقدار زیادی از آن در اثر بیماری پوسیدگی فوزاریومی از بین می رود. در این بررسی آزمون بیماری زایی هشت جدایه فوزاریوم بر سوخ های پیاز رقم تگزاس ارلی گرانو در آزمایشگاه انجام شد که چهار جدایه HR1، HR97، HR42، HR21 بیشترین میزان بیماری زایی را نشان دادند. همچنین آزمون دامنه میزبانی چهار جدایه بیماری زا در گلخانه انجام شد که جدایه های HR1، HR42،  HR21به جنس Allium محدود شدند. نواحی tef این جدایه ها توالی یابی و بر اساس مقایسه با توالی های بانک ژن صحت تشخیص Fusarium oxyosporum f.sp cepae تایید شد. در گام بعدی آزمایش غربالگری برای برخی از رقم های مختلف پیاز ایرانی همراه با دو رقم خارجی تگزاس ارلی گرانو و یلو سویت اسپانیش برای بیماری پوسیدگی فوزاریومی انجام شد. نتایج نشان داد، رقم قرمز آذرشهر به این بیماری حساس و رقم سفید کاشان متحمل بود. میزان بیان رونوشت هایCOI1 (Coronatine Insensitive1)  وERF1  (Ethylene Response Factor1) در رقم های حساس و مقاوم پس از تلقیح با جدایه قارچ فوزاریوم بررسی شدند. نتایج نشان دادند میزان بیان COI1 در رقم های حساس و متحمل تفاوتی با یکدیگر نداشتند، اما بیان ERF1 در زمان 24 ساعت پس از تلقیح در رقم قرمز آذرشهر افزایش بیان را نشان داد، درحالی که در رقم سفید کاشان میزان بیان این رونوشت کاهش یافت. بر اساس نتایج، به نظر می رسد ERF1 در مکانیسم مقاومت گیاهان پیاز آلوده به بیماری پوسیدگی فوزاریومی نقش کلیدی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p2364206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!