بررسی اثرات کورکومین بر روی نارسایی کبدی القا شده با اتانول در موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مصرف الکل می‎تواند موجب هپاتیت و در دراز مدت باعث سیروز کبد شود. کورکومین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.  هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات حفاظتی کورکومین در جلوگیری و درمان آسیب‎های کبدی ناشی از استفاده بیش از حد اتانول است.

مواد و روش‎ها

در این مطالعه تجربی 30 سر موش‎های صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار به 6 گروه 5 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل روزانه فقط آب و مواد غذایی معمولی دریافت کردند. گروه شم روزانه فقط روغن زیتون با دوز 2cc  دریافت کردند.گروه تجربی1 روزانه فقط کورکومین دوز  100 mg/kg دریافت کردند. گروه تجربی 2 روزانه 2cc اتانول  30% دریافت کردند.گروه تجربی 3 روزانه 2cc   اتانول 30% و 50mg/kg  کورکومین دریافت کردند.گروه تجربی 4 روزانه 2cc اتانول 30% و کورکومین 100mg/kgدریافت کردند. حیوانات در مدت 28 روز،روزانه  آب ،اتانول،کورکومین و مواد غذایی را به صورت دهانی دریافت کردند.  در پایان دوره آزمایش خونگیری از قلب حیوانات به عمل آمد. سطح فعالیت ‎آنزیم‎های سرمی AST، ALT، ALP، GGT و آرژیناز و همچنین سطح سرمی‎آلبومین، پروتئین تام و نیتروژن اوره خون اندازه گیری شد. بافت کبد حیوانات در گروه های مختلف برداشته شد. جهت بررسی بافت کبد از روش رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ایوزین استفاده شد.

یافته‎ ها

تیمار با اتانول سطح فعالیت آنزیمهای سرمی ALT، AST، ALP، GGT، آرژیناز یک و نیتروژن اوره خون را بصورت معناداری نسبت به گروه کنترل،شم و تجربی1  افزایش داد (p˂0.05) در حالیکه سطح آلبومین و پروتئین تام را کاهش داد (p˂0.05).  علاوه بر این، تیمار با اتانول موجب تجمع قطرات چربی، پرخونی، نکروز، آپوپتوزیس و ایوزینوفیلی شدن سیتوپلاسم در هپاتوسیت ها گردید. با این حال تجویز همزمان اتانول و کورکومین سطح ALT، AST، ALP، GGT، آرژیناز یک و نیتروژن اوره خون را بصورت معناداری نسبت به گروه اتانول کاهش داد (p˂0.05). در حالیکه سطح آلبومین و پروتئین تام را افزایش داد (p˂0.05).  از لحاظ هیستوپاتولوژیک نیز کاهش در تغییرات ساختاری بافت کبد و آپوپتوزیس و در نتیجه بهبود بافت کبدی مشاهده گردید. 

نتیجه گیری

تجویز کورکومین با دوز بالا آسیب‎های کبدی ناشی از مصرف اتانول را در موشهای صحرایی کاهش می دهد و سطح سرمی‎پارامترهای کبدی و خونی را بهبود می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
464 تا 474
لینک کوتاه:
magiran.com/p2365849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!