ارائه الگوی تحلیل بازخورد متنی کاربران در شبکه های اجتماعی در مواجهه با رویدادها و کنش های محیطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی تحلیل بازخورد متنی کاربران در شبکه های اجتماعی در مواجهه با رویدادها و کنش های محیطی با تاکید بر شناسایی عوامل موثر بر ارایه ی پیام های متنی توسط کاربران در شبکه های اجتماعی انجام شده است.

روش پژوهش

از لحاظ رویکرد پژوهش، روش امیخته اکتشافی بکار برده شده است. در مرحله ی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روش های کیفی به شمار می رود. در مرحله ی دوم برای بررسی و اعتباریابی عوامل شناسایی شده و تهیه الگوی نهایی تحقیق، از روش پیمایشی یعنی نظرسنجی از خبرگان در قالب تشکیل گروه های کانوی و استفاده از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری اول پژوهش کلیه اسناد مکتوب مربوط به تحلیل بازخورد متنی و احساسات کاربران شامل 60 مقاله و اثر بر مبنای معیارهای معتبر از بین 198 مقاله و اثر انتخاب و تحلیل شد. جامعه ی آماری دوم شامل خبرگان حوزه ی فناوری اطلاعات در رشته های فناوری اطلاعات، جامعه شناسی، رفتارشناسی و... بودند که در نهایت 15 نفر تعیین شدند و به دلیل شرایط و محدودیت های پاندمی کرونا، به صورت از راه دور نسبت به ارایه ی نظرات و پیشنهادات اقدام نمودند.

یافته ها

با کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایه ی مفهومی، مقوله ای و کدها به دست امد. در هر یک از لایه ها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت 27 مولفه شناسایی شد. جهت اعتباریابی کیفی الگوی به دست آمده بر اساس نظرات خبرگان در قالب گروه های کانونی اخذ شد و الگوی مفهومی مورد تایید خبرگان پژوهش قرار گرفت.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های حاصل از اجرای فرآیند فراترکیب در شناسایی ابعاد و مقوله های رفتاری کاربران در تحلیل بازخورد متنی در شبکه های اجتماعی که می تواند مبنایی برای پژوهش های آتی در جهت هدایت، راهبری و رفتارشناسی کاربران و همچنین راهنمایی در راستای سیاست های اجرایی برای مسیولین و تصمیم گیران در سازمان ها و نهادهای ذی نقش قرار گیرد در قالب الگویی مفهومی که به تایید و توافق بالای خبرگان رسید، ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2365941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!