بررسی طرح تحول نظام سلامت از دیدگاه قرآن کریم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

طرح تحول نظام سلامت یک انقلاب در حوزه سلامت کشور است که دارای هشت بسته خدماتی از قبیل عدالت اجتماعی، برابری انسان ها، مبارزه با فساد اداری و دفاع از محرومان است که نشان می دهد سعی در حل مشکلات مردم، تسهیل فرزندآوری، مبارزه با اعمال قبیح، توجه به علم و آموزش و خدمت رسانی دارد. از آن جا که قرآن کریم کتاب مقدس دین اسلام و اسلام کامل ترین دین و دین رسمی کشور ایران است؛ مطالعه حاضر در صدد بررسی تطبیقی اهداف طرح تحول نظام سلامت با قرآن کریم و تاکیدی بر کارآمدی آن می باشد.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه کتابخانه ای به روش توصیفی- تحلیلی است که با مطالعه طرح تحول سلامت به استخراج مولفه های آن و تطبیق هر یک از این مولفه ها با قرآن کریم، آیات مرتبط با اهداف دستور العمل ها استخراج گردیده است و مبانی قرآنی آن نشان داده شده است. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است؛ علاوه بر این نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند.

یافته ها

پس از بررسی متون مورد استفاده، یافته ها نشان داد؛ موضوعاتی از قبیل عدالت اجتماعی، برابری انسان ها، مبارزه با فساد اداری و رشوه، دفاع از محرومان و نیازمندان، تاکید بر محوریت اقشار آسیب پذیر، سعی در حل مشکلات مردم و افزایش رضایتمندی آن ها، تسهیل فرزند آوری، مبارزه با اعمال قبیح و توجه به آموزش و تربیت و علم در کشور از مهم ترین مولفه های قرآنی طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود.

نتیجه گیری

بررسی بندهای این طرح نشان از هماهنگی بین این طرح و آموزه های قرآنی است. امید است تحقق این طرح نقطه عطفی در اجرای نظام سلامت پایدار مبتنی بر آموزه های وحیانی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2368405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!