پاسخ رشد و بررسی ایمنی هومورال در جوجه های گوشتی تغذیه شده با اسیدهای آلی و زئولیت پوشش داده شده با نانوذرات نقره در شرایط تنش گرمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این آزمایش به منظور بررسی اثر اسید آلی (بایوترونیک) و زیولیت پوشش داده شده با نانوذرات نقره بر عملکرد و پاسخ ایمنی هومورال جوجه های گوشتی در شرایط تنش گرمایی با استفاده از تعداد 375 قطعه جوجه گوشتی یک روزه ی سویه کاب 500 در 5 تیمار، 5 تکرار و 15 قطعه جوجه در هر تکرار و با استفاده از طرح کاملا تصادفی انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل: 1) جیره شاهد، 2) جیره 1 درصدزیولیت بدون پوشش، 3) جیره 1 درصد زیولیت پوشش داده شده با 0/5 درصد نانو نقره، 4) جیره یک گرم بر کیلوگرم اسیدهای آلی 5) جیره 1 درصد زیولیت پوشش داده شده با نانونقره و یک گرم بر کیلوگرم اسید آلی بود. تنش گرمایی در هفته ششم در دمای  34 درجه سانتی گراد اعمال شد. شاخص های عملکردی جوجه ها به صورت دوره ای اندازه گیری شدند. به منظور ارزیابی تیتر آنتی بادی علیه گلبول قرمز گوسفندی و تعداد و نسبت هتروفیل به لنفوسیت در پایان هفته های سوم، چهارم، پنجم و ششم دوره پرورش از جوجه ها خون گیری شد. نتایج نشان داد تغذیه ی جیره غذایی حاوی نانونقره به همراه اسید آلی در مقایسه با جیره ی حاوی اسیدهای آلی و جیره ی شاهد، سبب کاهش وزن جوجه های گوشتی در دوره رشد (روزهای 42-21 پرورش) شد (0/05>p). همچنین در کل دوره پرورشی (42-1 روزگی)، ضریب تبدیل خوراک در جیره غذایی حاوی زیولیت پوشش داده شده با نانوذرات نقره نسبت به  شاهد، جیره حاوی زیولیت بدون پوشش و جیره حاوی اسیدهای آلی به طور معنی داری بالاتر بود (0/05>p) . با این حال نتایج حاصل از آزمایش هیچ گونه اختلاف معنی داری را بین تمام تیمارهای آزمایشی روی سیستم ایمنی نشان نداد (0/05<p). با توجه به نتایج آزمایش سطوح استفاده شده نانوذرات نقره و اسید آلی تاثیر سویی بر سیستم ایمنی جوجه ها نداشته است اما جیره نانوذرات نقره منجر به افزایش ضریب تبدیل غذایی در جوجه ها گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2368793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!