ارزیابی صحت محاسبات دوز سیستم طراحی درمان ایزوگری در میدانهای متقارن و نامتقارن دستگاه شتابدهنده خطی الکتا کامپکت در فانتوم آب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرتودرمانی یکی از مهمترین روش های درمان سرطان میباشد. در پرتودرمانی از میدان های متقارن و نامتقارن بهره گرفته میشود که توزیع دوز پرتویی در آنها متفاوت است. برای محاسبه توزیع دوز، از سیستمهای طراحی درمان کامپیوتری استفاده میشود که باید صحت محاسبات قابل قبولی داشته باشند. هدف از این مطالعه، بررسی صحت دوز محاسبه شده توسط سیستم طراحی درمان ایزوگری در میدانهای متقارن و نامتقارن در فانتوم آب با استفاده از دوزیمتر اتاقک یونش میباشد.

روش کار

اندازه گیری عملی توسط دوزیمتر اتاقک یونش Semiflex در فانتوم آب MP3-PTW انجام گرفت. داده های درصد دوز عمقی روی محور مرکزی باریکه و پروفایل دوز در عمق 10 سانتیمتر، برای میدان های مربعی با ابعاد 5×5 ،10×10 ،15×15، 20×20 و 30×30 سانتیمتر و میدان های مستطیلی 8×20 و 10×15 سانتیمتر و میدان های beam half به ابعاد 6×10 و 7×15 سانتیمتر اندازه گیری شد. داده های متناظر از سیستم طراحی درمان استخراج گردید و توسط شاخص گاما با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته ها

داده های دوزیمتری و سیستم طراحی درمان، برای درصد دوز عمقی و پروفایل دوز در توافق خوبی بودند و تقریبا برای . اختلاف تمامی نقاط، مقدار شاخص گاما با معیارهای سخت گیرانه 2 %اختلاف دوز و mm2فاصله، کمتر از یک بود

نتیجه گیری

نتایج، دقت قابل قبول سیستم طراحی درمان ایزوگری در محاسبات دوز، برای میدان های باز متقارن و نامتقارن در فانتوم همگن آب، را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370723 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!