تاثیر جایگزینی روغن پالم با اولئوژل موم زنبورعسل بر ویژگی های مارگارین با اسید چرب اشباع پایین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اسیدهای چرب اشباع و ترانس به دلیل ایجاد بافت مناسب، پایداری اکسیداتیو بالا و افزایش مدت زمان ماندگاری در محصولات  غذایی بر پایه لیپید، از جمله مارگارین مورد استفاده قرار می گیرند. در سال های اخیر، نگرانی در مورد مصرف اسیدهای چرب ترانس و اشباع به دلایلی نظیر شیوع بیماری های قلبی عروقی و چاقی رو به افزایش است، بنابراین روش های جدیدی مانند اولیوژل برای ایجاد ساختار مطلوب بدون استفاده از این ترکیبات مضر مورد توجه قرار گرفته است.

مواد و روش ها

در این مطالعه، نقطه ذوب، ویژگی های ریولوژیک و بافتی 4 نمونه اولیوژل تهیه شده با موم زنبورعسل (5/2، 5، 5/7 و 10 درصد وزنی) بررسی و با ویژگی های روغن پالم مقایسه شدند. سپس، جهت فرمولاسیون مارگارین کم اشباع، نمونه اولیوژل بهینه به عنوان جایگزین روغن پالم و پالم اولیین هیدروژنه نسبی انتخاب شد و مارگارین های 70% چربی فرموله شده با این اولیوژل از نظر مقدار چربی جامد، نقطه ذوب و ویژگی های ریولوژیک و بافتی بررسی و با نمونه تجاری مقایسه شدند.

یافته ها

نمونه حاوی 10% موم زنبورعسل نزدیکترین ویژگی ها را به روغن پالم داشت. جایگزینی 100% روغن پالم اولیین هیدروژنه و 25 % روغن پالم با اولیوژل 10% موم زنبورعسل منجر به تولید مارگارین هایی با ویژگی های ریولوژیک و بافتی مشابه مارگارین تجاری شد. این نمونه ها همچنین دارای مقدار چربی جامد (SFC) کمتر و نقطه ذوب بالاتری نسبت به نمونه تجاری بودند.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد، جایگزینی روغن پالم و پالم اولیین هیدروژنه نسبی با اولیوژل موم زنبور عسل منجر به کاهش اسید چرب اشباع و ترانس در ماگارین به ترتیب به میزان 28% و 80% شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2371223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!