تاثیر شستشو و پوشش نانوکامپوزیت فعال کربوکسی متیل سلولز حاوی نانو رس و عصاره مرزنجوش (Origanum vulgare L) بر کیفیت داخلی و پوسته تخم مرغ طی دوره نگهداری در شرایط سرد (0C 1-4)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تخم مرغ با دارابودن مواد مغذی در محتویات و منافذ زیاد در پوسته، مستعد فساد شیمیایی و میکروبی است. جهت حفظ کیفیت آن، رهیافت هایی مبتنی بر غیرفعال کردن میکروارگانیسم ها در پوسته و پوشش دهی استفاده شد. لذا در این پژوهش، تاثیر بکارگیری شستشو با آب و پوشش دهی پوسته با استفاده از پوشش نانوکامپوزیت فعال کربوکسی متیل سلولز حاوی نانورس و عصاره مرزنجوش بر کیفیت داخلی و پوسته تخم مرغ بررسی شد.

مواد و روش ها

تخم مرغ ها طی یک دوره نگهداری 4 هفته ای در دمای یخچال (oC4±1) در 4 گروه شامل شاهد (بدون شستشو و بدون پوشش)، بدون شستشو و پوشش دار، شسته و بدون پوشش، شسته و پوشش دار در 3 تکرار، تیمار شدند. فراسنجه های ارزیابی فیزیکی، شیمیایی و میکروبی بر روی پوسته، سفیده و زرده تخم مرغ به صورت هفتگی اندازه گیری شد.

یافته ها

در پایان دوره نگهداری کمترین شمارش کلی میکروبی پوسته (log cfu/ml 80/0)، کمترین درصد افت وزنی (01/1 درصد)، کمترین pH سفیده (71/7)، بیشترین میانگین واحدها و (82/43) و اندیس زرده (34/0) در تخم مرغ های شسته و پوشش دار دیده شد (05/0P<). تیمارهای آزمایشی تاثیر معنی داری در ضخامت پوسته نداشتند اما استحکام پوسته در تخم مرغ های پوشش دار به طور معنی داری از گروه های فاقد پوشش بیشتر بود (05/0P<). نتایج نشان داد شستشو به تنهایی تاثیر معنی داری بر خصوصیات کیفی تخم مرغ نداشت.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان از شستشو با آب همراه با بکارگیری پوشش نانوکامپوزیت فعال بر پایه کربوکسی متیل سلولز جهت بهبود و حفظ کیفیت داخلی و پوسته تخم مرغ طی دوره نگهداری 4 هفته ای در دمای یخچال، استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2371228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!