تاثیر اسانس نعناع فلفلی در مقایسه با عصاره های الکلی آن بر برخی میکروب های مشکل ساز مواد غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اطمینان از سلامت و کیفیت بالای مواد غذایی در طول مراحل تولید، انبارداری و مصرف از جمله دغدغه های اصلی تولیدکنندگان می باشد. با توجه به وجود نگرانی در خصوص بی خطر بودن ترکیبات ضد میکروبی شیمیایی، استفاده از گیاهان دارویی و خواص سلامتی بخش آنها در صنعت غذا می تواند سلامت مصرف کننده را تضمین کند. هدف از این پژوهش، ارزیابی فعالیت ضد میکروبی اسانس و عصاره‏های متانولی و اتانولی گیاه دارویی نعناع فلفلی بر میکروب‏های عامل فساد و بیماری زای مواد غذایی شامل سودوموناس آیروژینوزا، باسیلوس سریوس، میکروکوکوس لوتیوس، لیستریا منوسایتوژنز و اشرشیاکلی بود. اسانس گیری از گیاه نعناع فلفلی به روش تقطیر با بخار آب با استفاده از دستگاه کلونجر انجام شد و عصاره های اتانولی و متانولی نیز به روش خیساندن تهیه شدند. فعالیت ضد میکروبی عصاره ها با استفاده از روش چاهک پلیت اندازه گیری شد و متعاقبا حداقل غلظت مهارکنندگی تعیین گردید. نتایج مربوط به قطر هاله عدم رشد و حداقل غلظت مهارکنندگی نشان داد که میزان فعالیت ضد میکروبی گیاه نعناع فلفلی به طور معنی‏داری به نوع عصاره و نوع میکروب بستگی دارد (05/0>p). به طوری که بر خلاف عصاره های الکی گیاه نعناع فلفلی که در کلیه غلظت‏های مورد استفاده بر باکتری لیستریا منوسایتوژنز بی اثر بودند (0 میلی‏متر)، اسانس آن بر تمامی میکروب های مورد بررسی اثر بازدارندگی قوی نشان داد و با ایجاد هاله عدم رشد 3/39 میلی متر بیشترین تاثیر ضد میکروبی معنی دار را نیز بر همین میکروب داشت. در بین باکتری های مورد بررسی سودوموناس آیروژینوزا مقاوم ترین باکتری نسبت به اسانس و همچنین عصاره متانولی در این بررسی بود. نتایج این تحقیق نشان داد که اسانس نعناع فلفلی دارای فعالیت ضد میکروبی قوی بر میکروب های عامل فساد و بیماری زای مواد غذایی می باشد. بنابراین می توان اسانس نعناع فلفلی را به عنوان یک ترکیب بسیار ارزشمند و نگهدارنده ضد میکروبی در مواد غذایی پیشنهاد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2371482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!