پیش بینی منفعت یابی از سرطان بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی و بالینی، شناخت بیماری و پردازش هیجانی در بیماران مراجعه کننده به کلینیک تخصصی کوثر سمنان در سال 1399: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

همواره در هر بیماری فرصت هایی برای بهبود وضعیت فردی وجود دارد که بخشی از آن تحت تاثیر وضعیت روان شناختی فرد قرار دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی منفعت یابی از سرطان بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی و بالینی، شناخت بیماری و پردازش هیجانی در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی بر روی بیماران سنین 23 تا 82 سال مبتلا به سرطان در سال 1399 در شهرستان سمنان انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 311 بیمار ابزارهای منفعت یابی، شناخت بیماری، پردازش هیجانی و مشخصات جمعیت شناختی و بالینی را تکمیل نمودند و داده ها با آنالیز رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 نتایج آزمون همبستگی نشان داد که شناخت بیماری، پردازش هیجانی و مشخصات جمعیت شناختی و بالینی (تحصیلات، مدت تشخیص بیماری، سن) ارتباط معناداری با منفعت یابی از سرطان دارند (05/0>p) و نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که در مجموع 32 درصد از تغییرات منفعت یابی از سرطان به وسیله متغیرهای پیش بین تبیین می شود که در این بین متغیرهای شناخت بیماری (377/0=β، 001/0>p)، جمعیت شناختی و بالینی (241/0-=β، 001/0>p) و پردازش هیجانی (221/0=β، 001/0>p) به ترتیب بیش ترین سهم را در تبیین منفعت یابی از سرطان داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به وجود منفعت یابی در بیماران مبتلا به سرطان و ارتباط آن با عوامل روان شناختی، جمعیت شناختی و بالینی، لذا ضروری است تیم مراقبت و درمان، منفعت یابی از سرطان و عوامل موثر بر آن را مورد توجه قرار دهند و در اقدامات کل نگر، اقدامات اثربخشی را ارایه دهند.
واژه های کلیدی: سرطان، رشد پس از سانحه، روان شناختی، شناخت، جمعیت نگاری

زبان:
فارسی
صفحات:
955 تا 972
لینک کوتاه:
magiran.com/p2371965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!