مواجهه با عدم قطعیت در مدیریت سیستم های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مدیریت سیستم های آبی در محیطی پویا و دارای عدم قطعیت بالا به امری چالش برانگیز تبدیل شده است. عدم قطعیت های متعدد این سیستم ها، سیاست گذاری، مدیریت و برنامه ریزی صحیح آن ها را به امری دشوار تبدیل کرده است. رویکردهای فنی به تنهایی توانایی لحاظ کردن عدم قطعیت های عمیق در مدیریت سیستم های آبی را دارا نیستند. عدم قطعیت عمیق، به سادگی قابل مرتفع کردن نیست؛ زیرا مربوط به سطوح بالای حکمرانی و سیاست گذاری است و به عبارت دیگر افراد مسیول، اجماع نظری کمی بر روی مولفه های مختلف سیستم دارند. بر این اساس در مدیریت سیستم های آبی ضروری است رویکردی اتخاذ شود که توانایی درنظر گرفتن عدم قطعیت های مختلف را داشته باشد. هدف از این مقاله، تبیین و تحلیل چهار رویکرد تاب آوری، استواری، انعطاف پذیری و سازگاری در مواجهه و مدیریت عدم قطعیت های عمیق و بررسی کاربرد آن ها در سیستم های درهم تنیده آبی است. دراین مقاله با استفاده از روش توصیفی- تطبیقی و با جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای به گردآوری ویژگی های رویکردهای مذکور و مقایسه آن ها با یکدیگر پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن بود که رویکرد سازگاری در مقایسه با سایر رویکرد ها، توانایی مناسب تری برای استفاده در حکمرانی و مدیریت سیستم های آبی با هدف تطبیق یافتن خودجوش با تغییرات و همچنین توانایی حفظ مسیر اصلی سیستم را دارا است. همچنین، باید به این نکته توجه داشت که نتایج کسب شده به معنای این نیست که سایر رویکردها در مدیریت سیستم های آبی کارآیی ندارند. سایر رویکردها نیز با توجه به ویژگی های ذاتی آن ها می توانند در مدیریت بخش های مختلف سیستم های آبی بکار گرفته شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
378 تا 397
لینک کوتاه:
magiran.com/p2372639 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!