تهیه و ارزیابی سامانه نیوزومی به منظور رسانش کنترل شده داروی سفازولین و بررسی فعالیت ضد باکتریایی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  بیماری های عفونی از اصلی ترین دلایل مرگ ومیر در جهان هستند. استفاده از آنتی بیوتیک ها برای مقابله با این بیماری ها علاوه بر محدودیت ها و بروز عوارض جانبی، سبب مقاومت میکروارگانیسم ها می شود. استفاده از نانوسامانه های دارورسان راهی موثر برای افزایش پایداری و کاهش میزان مصرف آنتی بیوتیک است. هدف این پژوهش بارگذاری داروی سفازولین در نانوسامانه نیوزومی به منظور رهایش کنترل شده آن است.

مواد و روش کار

  این مطالعه تجربی در سال 97 برای بررسی اثر فرمولاسیون بر پایه اسپن 60 ، تویین 60 و کلسترول بر سنتز نانوسامانه نیوزومی بارگذاری شده با آنتی بیوتیک سفازولین به روش آب رسانی لایه نازک انجام شد. مشخصات نانوسامانه های سنتزی و فعالیت ضدباکتریایی آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

  تصاویر SEM نشان داد، نانوذرات کروی هستند. بازده محصور سازی فرمولاسیون اول، دوم و سوم به ترتیب %33، 19/7% و 40/76% بود. رهایش سفازولین از نانوسامانه اول، دوم و سوم طی 30 روز 48%، 81/5% و 63% بود. اندازه و پتانسیل زتا نانوسامانه نیوزومی سوم 154 نانومتر و 24- میلی ولت ارزیابی شد. حداقل غلظت بازدارنده رشد باکتری اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس اوریوس به ترتیب 4 و 150 میکروگرم بر میلی لیتر است. نانوسامانه با فرمولاسیون سوم اثر ضدباکتریایی معنی داری در 6 روز بر باکتری اشریشیا کلی نشان داد و قطر هاله عدم رشد آن تقریبا ثابت ماند.

نتیجه گیری

فرمولاسیون بهینه نانوذرات نیوزوم شامل اسپن60 (0/060)، تویین 60 (0/090) و کلسترول (0/046) بود. رهایش مداوم و کنترل شده سفازولین از نیوزوم، همراه با افزایش نفوذ دارو سبب کاهش رشد باکتری های اشریشیا کلی (ATCC 9637E. coli,) و استافیلوکوکوس اوریوس (ATCC 12600S. aureus,) می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
638 تا 657
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!