ابزارهای سنجش آمادگی بیمارستان ها برای مقابله با بیماری کووید-19: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 مدیریت صحیح دنیاگیری کووید-19، مستلزم آن است که بیمارستان ها آمادگی لازم برای مواجهه با این بیماری داشته باشند. این مطالعه با هدف مروری بر ابزارهای موجود برای سنجش آمادگی بیمارستان ها و معرفی و ترجمه آن ابزارها به فارسی، جهت در دسترس قرار گرفتن برای مدیران نظام سلامت و سایر محققین انجام شد.

روش ها

 این مطالعه با روش مرور سنتی یا نقلی انجام شد. ابزارهای موجود، با کمک جستجوی اینترنتی و با کلیدواژه های مناسب در گوگل، گوگل اسکولار و پابمد بازیابی شد. همچنین جستجوی دستی در وب سایت های سازمان های مهم مرتبط انجام شد. جستجوها بدون محدودیت زمانی اما با محدودیت زبانی به انگلیسی انجام شد. بعد از حذف موارد تکراری، 335 رفرنس وارد نرم افزار Endnote نسخه 5 شد. بعد از غربالگری اولیه و سپس بررسی متن کامل منابع با توجه به هدف مطالعه، ابزارهای مربوطه استخراج گردیده و محتوی و ساختار آن ها با همدیگر مقایسه و تحلیل شدند.

یافته ها

در مجموع 3 ابزار برای سنجش آمادگی بیمارستان برای مقابله با بیماری کووید-19 شناسایی و ترجمه شده و متن کامل آن ها در این مقاله ضمیمه شدند. چک لیست آماده سازی بیمارستان ها برای پذیرش و مراقبت از بیماران کووید 19 مربوط به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در اروپا، مشتمل بر 8 حیطه، 21 زیرحیطه و 135 گویه، چک لیست جامع آمادگی بیمارستان مربوط به مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آمریکا، مشتمل بر 3 حیطه، 8 زیرحیطه و 80 گویه و چک لیست آمادگی بیمارستان مربوط به دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت، مشتمل بر 11 حیطه و 104 گویه بود.

نتیجه گیری

 از نظر محتوایی مشابهت های زیادی میان ابزارهای موجود سنجش آمادگی بیمارستان برای مقابله با بیماری کووید-19 وجود دارد. تفاوت هایی اندکی هم بین آن ها دیده شد که می تواند در مراحل بومی سازی ابزار مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می شود بر اساس نیاز و ویژگی های محیط مورد استفاده یکی از این چک لیست ها یا ترکیبی از آن ها انتخاب شود و پس از انجام مراحل مربوط به معتبرسازی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
627 تا 636
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!