توسعه مدل پشتیبان تصمیم به منظور تسهیل تصمیم سازی در انتخاب سیستم های سرمایشی و گرمایشی برای ساختمان های غیرصنعتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برای مصرف بهینه انرژی به ویژه در ساختمان های غیرصنعتی، لازم است تا سیستم های سرمایشی و گرمایشی به دقت و با هوشمندی انتخاب شوند. به این منظور، نیاز به سیستمی برای کمک به تصمیم گیری درست و در کوتاه ترین زمان برای مدیران پروژه ها که اغلب دارای نگرشی مدیریتی هستند و ممکن است در زمینه های خاص مهندسی از دانش و تخصص کمتری بهره مند باشند، کاملا محسوس است. از این جهت، پژوهش پیش رو در نظر دارد تا زمینه مناسبی برای این امر ایجاد نموده و مدلی پشتیبان برای تسهیل تصمیم سازی در خصوص انتخاب سیستم های سرمایشی و گرمایشی برای ساختمان های غیرصنعتی ارایه نماید. در این پژوهش کاربردی، پس از مطالعات کتابخانه ای در خصوص ادبیات موضوع تحقیق، سیستم های متداول و معیارهای انتخاب از طریق بررسی اسناد و گزارش ها و نیز انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با گروهی از خبرگان تعیین و وزن دهی شدند. سپس، با استفاده از نرم افزار اکسل، مدل پایه ارایه و در ادامه محتویات مدل با بهره گیری از ظرفیت های روش دلفی تدقیق و درنهایت مدل طی مراحل و گام های مشخصی توسعهیافت. این مدل، با درنظر گرفتن معیارها و ریزمعیارها (اقتصادی: هزینه اولیه، هزینه بهره برداری و هزینه تعمیر و نگهداری؛ فنی: نیاز به تخصص نصب، کیفیت بازدهی و راندمان و متوسط عمر مفید نیاز به تخصص تعمیرات؛ معماری: فضای نصب، استقلال سیستم و فضای لازم برای تعمیر و پایداری: آلودگی زیست محیطی، متوسط مصرف آب و انرژی و دوام)، دوره ها (ساخت، بهره برداری و تعمیر و نگهداری) و شرایط پروژه در قالب ویژگی های اصلی نظیر اقلیم (توان سرمایش و گرمایش)، کلاس کیفیت (سطح هزینه) و متراژ (خصوصی و عمومی بودن پروژه) و نیز با امتیازدهی به سیستم های معرفی شده عمل می کند. درواقع، این سیستم پشتیبان تصمیم می تواند در شرایط گوناگون پروژه های متفاوت مورد استفاده قرار گیرد و گزینه مناسب و بهینه را در پایان فرآیند ارایه نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!