اثر سه هفته مکمل دهی بتاآلانین و کراتین بر پاسخ کراتین کیناز، لاکتات دهیدروژناز و لاکتات به یک جلسه تمرین شنای وامانده ساز در مردان شناگر نخبه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مداخلات تغذیه ای و استفاده از مکمل های آنتی اکسیدانی می تواند یکی از راه های مناسب برای محافظت در برابر آسیب عضلانی ناشی از فعالیت های ورزشی باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی اثر سه هفته مکمل دهی بتاآلانین و کراتین بر پاسخ کراتین کیناز، لاکتات دهیدروژناز و لاکتات به یک جلسه تمرین شنای وامانده ساز در مردان شناگر نخبه بود.

روش کار

در این مطالعه نیمه تجربی، 21شناگر پسر نخبه ی 15 تا 20سال از استان فارس به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه 1) مصرف مکمل بتاآلانین (مقدار روزانه 2عدد قرص1500میلی گرمی (2)، مصرف مکمل کراتین (4 و 2 وعده کراتین منوهیدرات 5 گرمی) (3) دارونما (2 عدد کپسول حاوی آرد گندم) تقسیم شدند. در دوره مصرف مکمل، آزمودنی ها تمرینات روزانه را به مدت سه روز در هفته (5/1 ساعت شنا در مسافت  1200متر) انجام دادند. پروتکل تمرین وامانده ساز شنا در سه مرحله تمرینات گرم کردن، پیشرونده و تحمل لاکتات اجرا شد. نمونه های خونی قبل، بلافاصله، 15 دقیقه و 30 دقیقه پس از تمرین جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح 05/0α≤ تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

سه هفته مصرف مکمل بتاآلانین (007/0P=) و کراتین (001/0P=) منجر به افزایش معنی دار سطوح LDH در پاسخ به یک جلسه تمرین شنای وامانده ساز شد. تفاوت معنی داری در تغییرات CPK در گروه های مصرف مکمل بتاآلانین، کراتین و دارونما مشاهده نشد. مصرف مکمل کراتین منجر به کاهش معنی دار LDH در مردان شناگر نخبه شد (02/0P=). افزایش معنی داری در سطوح لاکتات بعد از سه هفته مصرف مکمل کراتین در پاسخ به یک جلسه تمرین شنای وامانده ساز مشاهده شد (001/0P=).

نتیجه گیری

به نظر می رسد کراتین بر تثبیت غشای سلول تاثیر بیشتری دارد و مصرف مکمل بتاآلانین قابلیت فرد برای انجام تمرین شدیدتر را افزایش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2374262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!