الگوی بهینه تعمیرات و نگهداری شبکه توزیع در حضور مقررات انگیزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به دلیل پیچیدگی شبکه های توزیع چگونگی انجام تعمیرات پیشگیرانه بسیار ضروری است. یکی از عوامل موثر بر بهبود عملکرد شرکت های توزیع وضع مقررات انگیزشی می باشد، که خود سبب پیچیده تر شدن برنامه ریزی تعمیرات می گردد. در این مقاله مسئله برنامه ریزی تعمیرات پیشگیرانه به منظور ارتقای قابلیت اطمینان در حضور عامل انگیزشی جریمه و پاداش هدف قرار داده شده است. از این رو تابع سود شرکت توزیع که شامل هزینه تعمیرات و جریمه و پاداش می باشد، بهینه سازی می گردد. در مدل انگیزشی برای سنجش عملکرد شرکت های توزیع، شاخصهای قابلیت اطمینان به تفکیک فیدرها مقایسه می گردند و در مقابل، برنامه تعمیرات نیز برای هر فیدر به صورت مستقل به دست می آید. با توجه به تفاوت علل خرابی در فیدرها ناشی از ویژگی های ساختاری آن ها و شرایط آب و هوایی، کوچک شدن مقیاس مقایسه عملکرد از شرکتها به فیدرها، علاوه بر افزایش دقت اختصاص جریمه و پاداش سبب بیشینه شدن تاثیر تعمیرات و نگهداری بر سطح قابلیت اطمینان آن ها توام با بهینگی هزینه ها می گردد. به این منظور برای اطلاعات یک شبکه واقعی شامل 194 فیدر پس از دسته بندی فیدرها و اعمال جریمه و پاداش، بهینه سازی سود حاصل از ارایه خدمات به روش BPSO انجام شده است. درنتیجه برنامه تعمیرات پیشگیرانه به تفکیک فیدرها برای سه دسته کلی خرابی پرتکرار یعنی خرابی پست، خرابی خطوط و برخورد شاخه درختان در یک دوره 5 ساله به دست آمده است. نتایج بهینه سازی نشان می دهد که روش ارایه شده همزمان با بیشینه نمودن سود شرکت های توزیع، عملکرد آن ها از نظر قابلیت اطمینان را نیز ارتقا می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2374494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!