پیامدپژوهی هنر مشارکتی با تاکید بر آرای باختین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در دنیای معاصر، ارزش هنر ازطریق چگونگی فرایند شکل گیری و میزان تاثیرگذاری آن بر جامعه سنجیده می شود و هنرمندان به منظور ایجاد تحولات و نواندیشی های مطلوب در اجتماع، در پی یافتن راه حل هایی مناسب با همیاری مردم هستند. به عبارتی، تیم هنری متشکل از هنرمندان و تماشاگران، حرکتی پویا آغاز کرده اند تا در بهبودی بحران های اجتماعی سهیم شوند. ازآنجاکه چیره شدن بر چالش های مکان زیستی از جمله مسایل مهمی است که امروزه توجه بسیاری از اقشار مختلف جامعه را به خود معطوف داشته است در این راستا، هنرمندان نیز به مقابله با آن برخاسته و تلاش دارند با برپایی فعالیت های خلاقانه هنری و مشارکتی، دگرگونی های سودمند و پایدار بیافرینند. جستار حاضر، مطالعه ای تطبیقی است و پیامدهای گفت وگومندی و حضور صداهای متنوع و متکثر مخاطبان هنر مشارکتی را بر مکان زیستی می جوید. گفت وگومندی و چندصدایی در کانون اندیشه میخاییل باختین (1975-1895)، نظریه پرداز روسی جای دارد. به عقیده باختین، انسجام فرهنگی ازطریق سخن گفتن شکل می گیرد، فرایندی که در آن، باور، هویت و روابط افراد همسو می شود. ازاین رو، مقاله پیش رو، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که چگونه در یک فعالیت هنری مشارکتی، گفت وگو و حضور صداهای متنوع مخاطبان، موجب بهبودی چالش های مکان زیستی می شود. روش این تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، منابع کتابخانه ای و اینترنتی است. نتایج این پژوهش نشان می دهد، هنر مشارکتی با ارایه فرصت های برابر به مشارکت کنندگان، به مثابه همنوازی هنرمندانه، فضایی مشارکتی و گفتمانی می آفریند تا افراد با تغییر در نگرش و دریافتی نو از مکان زیستی ، به رفع چالش های آن رهنمون شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!