اثر القای پلی پلوئیدی بر تغییرات مورفوفیزیولوژیکی و عملکرد اسانس اسطوخودوس افراشته (Lavandula stricta)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برای بررسی اثر تغییر سطح پلوییدی بر صفات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و میزان اسانس در گیاه بومی اسطوخودوس افراشته، در این پژوهش از کلشی سین استفاده شد. اسطوخودوس افراشته (Lavandula stricta) از گونه های بومی ایران است که در مناطق جنوبی ایران به صورت خودرو رشد می کند و از آنجایی که یکی از روش های اصلاح گیاهان، ایجاد تنوع با القاء پلی پلوییدی در گیاهان دارویی می باشد، این آزمایش با کاربرد کلشی سین در غلظت های 0، 05/0، 1/0، 2/0 و 4/0 درصد در زمان های 8، 16، 24 و 48 ساعت روی مریستم انتهایی در مرحله رشدی چهار برگی گیاه گلدانی در شرایط گلخانه ای اجرا شد. نتایج فلوسایتومتری نشان داد که پیک های به دست آمده در کلیه نمونه های دیپلویید و تیمارشده، به جز غلظت 4/0 درصد در مدت زمان 48 ساعت، همگی در یک محدوده قرار داشتند. همچنین اعداد حاصل از نرم افزار فلومکس میانگین اندازه ژنوم نمونه های شاهد دیپلویید را برابر 55/0 پیکوگرم و میانگین اندازه ژنوم نمونه تیمارشده با کلشی سین را در غلظت 4/0 درصد در مدت زمان 48 ساعت 73/0 پیکوگرم مشخص کرد. بقیه گیاهان تیمارشده در زمان و غلظت های متفاوت میانگین اندازه ژنوم 57/0 پیکوگرم را نشان داد. نتایج نشان داد که غلظت کلشی سین و مدت زمان اعمال تیمار بر کلروفیل کل و کارتنویید تاثیر معنی داری نداشت ولی نتایج نشان داد که افزایش غلظت و مدت زمان اعمال کلشی سین باعث افزایش وزن هزاردانه بذر، وزن هزارپوشینه با بذر، فعالیت آنزیم های پراکسیداز، پلی فنل اکسیداز، کاتالاز و درصد و عملکرد اسانس گردیده است. باتوجه به نتایج به دست آمده می توان بیان داشت کلشی سین با غلظت 4/0 درصد و مدت زمان 48 ساعت قابلیت القا پلی پلوییدی را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!