معرفی روش MICE در ترمیم داده های گمشده هواشناسی و مقایسه با رگرسیون؛ مطالعه موردی: 130 سال دمای ماهانه مشهد، جاسک و بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نیاز به داده های کامل و قابل اطمینان اولین گام در مطالعات اقلیمی است. داده های ناکامل، تحلیل های اقلیمی را دچار چالش می کند. اغلب در آب و هواشناسی داده های گمشده (ناکامل) وجود دارد. بنابراین کامل کردن داده ها (ترمیم) نیاز اولیه تحلیل هاست. روش های متعددی برای بازسازی داده ها وجود دارند که بسته به نوع داده و خصوصیات آب و هوایی هر منطقه متفاوت می باشند. بارش و دما از مهم ترین متغیرهای هوا و اقلیم شناسی هستند. طول دوره آماری اهمیت بسزایی در دقت تحلیل این دو متغیر دارد. دمای ماهانه سه شهر ایران شامل مشهد، بوشهر و جاسک از سال حدود 1890 در کتبی به نام World Weather Records موجود است. این اطلاعات دارای داده های گمشده می باشد، مخصوصا همزمان با جنگ جهانی دوم (1941-1949) این داده های گمشده مشهودتر هستند. هدف این پژوهش، افزایش دقت برآورد این داده های مفقود با معرفی روش کاربردی MICE و ارایه سری کامل دمای ماهانه در طول 130 سال است. بدین منظور، ایستگاه هایی از کشورهای مجاور به عنوان ایستگاه های مبنا انتخاب شدند. ابتدا داده های مفقود دمای ماهانه این سه ایستگاه با برازش الگوهای رگرسیونی ترمیم شدند (ریشه میانگین مربعات خطا 0/71 تا 0/94 درجه سانتیگراد). روش کلاسیک رگرسیون نیازمند بررسی فرض های زیربنایی و آسیب شناسی است. این الگوها با روش MICE نیز برآورد شدند (ریشه میانگین مربعات خطا 0/39 تا 0/82 درجه سانتیگراد). نتایج مطالعه و اجرای این بسته در محیط Rstudio نشان از برتری این روش دارد. این روش برای داده های مفقود طراحی شده، مشکلات رگرسیون را نداشته و قابلیت‎های زیادی دارد. لذا برای ترمیم داده های گمشده آب و هواشناسی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!