مقایسه اثربخشی روش های تدریس همیاری و فراشناخت بر باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان در دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش های تدریس همیاری و فراشناخت بر باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه لوداب انجام شد.

روش

پژوهش از نوع تمام آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه لوداب در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از بین آنان تعداد 60 نفر به صورت خوشه ای مرحله ای انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در 3 گروه روش تدریس همیاری، روش تدریس فراشناخت و کنترل گمارده شدند (هر گروه 20 نفر). دو گروه آزمایش، آموزش های مبتنی بر روش های تدریس همیاری و فراشناخت را توسط یک معلم در 10 جلسه یک ساعته به مدت 2 ماه دریافت کردند درحالی که آزمودنی های گروه کنترل آموزش های مرسوم خود را در کلاس درس دنبال کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودگردانی پینتریچ و دیگروت (1990) بود که طی دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل شد.

یافته ها

نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که روش های مداخله (روش تدریس همیاری و فراشناخت) بر متغیرهای باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان موثر بودند (01/0>P). همچنین نتایج مقایسه تاثیر روش های تدریس همیاری و فراشناخت بر باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان نشان داد، آموزش روش های تدریس همیاری و فراشناخت در تاثیرگذاری بر این متغیرها تفاوت معناداری نداشته اند.

نتیجه گیری

 بنابر نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، می توان نتیجه گرفت روش های تدریس همیاری و فراشناخت می تواند باعث بهبود باورهای انگیزشی و یادگیری خودگردان دانش آموزان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!