تاثیر فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) در حضور و عدم حضور سلول های بنیادی مزانشیمی مونولایر بر تکوین فولیکول های تخمدانی موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در این مطالعه تجربی تکوین فولیکول های تخمدانی با استفاده از فاکتور رشد شبه انسولینی و سلول های بنیادی مزانشیمی مورد مطالعه قرار گرفته است.

مواد و روش‏ها

سلول های بنیادی مزانشیمی از مغز استخوان ران 20 سر موش سوری استخراج و تعداد 100 جفت تخمدان موش سوری به مدت هفت روز با هم کشتی فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) در غلظت های مختلف (0، 1، 5 و 10 میکروگرم)، در حضور و عدم حضور سلول های بنیادی مزانشیمی کشت شدند سپس بررسی و شمارش انواع فولیکول های تخمدانی با رنگ آمیزی های هماتوکسیلین- ایوزین، ماسون تری کروم و پاس انجام شد. تجزیه و تحلیل آماری  با استفاده از نرم افزارSPSS  و آزمون  Tجفت شده با 05/0 p<صورت گرفت.

نتایج

در مقایسه فولیکول های تخمدانی گروه کنترل و گروه های مورد آزمایش در اغلب گروه ها تفاوت معنی داری مشاهده شد به طوری که این تفاوت در تعداد فولیکول های پری آنترال گروه تیمار هم کشتی غلطت های 5 و 10 میکروگرم بر میلی لیتر نسبت به گروه کنترل مشهودتر بود و تعداد فولیکول ها  در گروه کنترل از 03/1±25/1 به ترتیب به 71/2±75/13و 28/1±75/10 در غلظت های 5 و 10 میکروگرم رسیده بود. لایه های تکا و گرانولوزا در گروه کنترل و تحت تیمار تفاوت معنیداری را نشان ندادند.

نتیجه‏ گیری

این روش در رشد و تکوین فولیکولهای بالغ موثر می باشد و هم چنین میزان آپوپتوزیس سلولی را به حداقل می رساند. بدیهی است استفاده از کشت بافت تخمدان و متعاقب آن به دست آوردن تخمک های با کیفیت، بسیاری از مشکلات نازایی و ژنتیکی را در آینده برطرف خواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
154 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!