اثر عوامل بوم شناختی بر سازگاری های فیزیولوژیکی، آناتومیکی و مورفولوژیکی برگ توسکای ییلاقی (.Alnus subcordata C.A.Mey) در جنگل های هیرکانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش پیش رو، اثر عوامل بوم شناختی بر تغییرات کمی 10 صفت فیزیولوژیکی، 12 صفت آناتومیکی و دو صفت مورفولوژیکی برگ در شش جمعیت مختلف توسکای ییلاقی (Alnus subcordata C.A.Mey.) در سه طبقه ارتفاعی پایین بند، میان بند و بالابند در غرب (استان گیلان) و شرق (استان گلستان) جنگل های هیرکانی مقایسه شد. از تجزیه واریانس دوطرفه به منظور بررسی اثر عوامل بوم شناختی (دما و بارش) و برهم کنش آن ها بر متغیرهای مورد مطالعه استفاده شد. روش تجزیه به مولفه های اصلی نیز برای ارزیابی همبستگی بین صفات برگ و ارتباط آن ها با عوامل بوم شناختی به کار برده شد. براساس نتایج به دست آمده، فعالیت آنزیم های کاتالاز و پراکسیداز و مقدار پرولین در شرق جنگل های هیرکانی به طور معنی داری کم تر از غرب این جنگل ها و مقدار فنل برگ در استان گلستان بیش از 5/1 برابر استان گیلان بود. تفاوت معنی داری بین دو این استان ازنظر فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز و مقدار قند محلول مشاهده نشد. سوپراکسید دیسموتاز با افزایش ارتفاع از سطح دریا به طور معنی داری زیاد شد، درحالی که مقدار قند محلول از پایین بند تا میان بند، افزایش و در بالابند کاهش یافت. در مقدار کلروفیل های a و b، کلروفیل کل و کاروتنویید برگ بین دو استان و در ارتفاعات مختلف و نیز اثر ناشی از برهم کنش عوامل بوم شناختی بر آن ها، اختلاف معنی داری مشاهده نشد. مهم ترین سازگاری های مهم مورفولوژیکی و آناتومیکی برگ نسبت به خشکی شامل افزایش صفات ضخامت برگ، تراکم و طول روزنه سطح پایینی، ضخامت کوتیکول سلول های پایینی، ضخامت سلول های اپیدرم بالایی، ضخامت سلول های نردبانی، ضخامت سلول های اسفنجی، ضخامت رگ برگ میانی، ضخامت و تعداد سلول های پارانشیمی پایینی رگ برگ میانی بودند. بین صفات مورفولوژیکی و بیشتر ویژگی های فیزیولوژیکی برگ توسکای ییلاقی با عوامل بوم شناختی، همبستگی وجود داشت. همچنین، اثرات متقابل عوامل بوم شناختی بر برخی صفات آناتومیکی برگ، معنی دار بودند. به نظر می رسد سازش های آناتومیکی که طی مدت طولانی در گیاهان ایجاد می شوند، شاخص های مناسب تری برای سنجش اثرات تنش خشکی بر آن ها باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
230 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!